Foto: Volkswagen
Foto: VolkswagenVis mer

Ny råtass fra Volkswagen

Møt Volkswagens kommende deltaker i rally-verdensmesterskapet: Polo R - tidenes heftigste Polo.

Vi dekker tradisjonelt ikke motorsport her i DinSide, men i ny og ne kommer det jo informasjon fra den kanten av mer generell interesse. Eksempelvis prøvekjørte vi nylig Racing-versjonen av Citroën DS3 i anledning av at verdensmesteren i rally byttet til den mer kompakte bilen for å avløse C4.

I det hele tatt rører det på seg i rally-verdenen om dagen; Ford har introdusert sin spreke Fiesta S2000 og Mini har også meldt seg på Rally-sirkuset.

Tilbake i rally

Nå er turen kommet til Volkswagen, som minner oss om sine glansdager i gruppe A på 80-tallet med datidens Golf GTI. I tråd med dagens reglement er det imidlertid ikke Golf som skal forsvare VW-fargene i rally-VM, men Polo.

Nær 300 hk

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

Derfor presenterer den tyske bilprodusenten Polo R, en svært spenstig racing-rigget versjon av den ellers vanligvis ganske nøkterne småbilen. I den versjonen vi ser her finner man derimot litt av et kraftverk under panseret; den turboladede 1,6-litersmotoren skal produsere noe bortimot 300 hestekrefter.


Sardinia

Det var styremedlemmet Dr. Ulrich Hackenberg fra VW-konsernet sammen med marketingsjefen Luca de Meo (eks-Fiat), som avduket Polo R WRC, på samme sted der dagens Polo ble lansert for to år siden, og åstedet for en av etappene i rallysirkuset - rally Italia. Han presiserte samtidig at de nye WRC-reglene passet Volkswagen utmerket når det gjelder produktutvikling, med krav om maksimalt slagvolum på 1,6 liter, direkteinnsprøytning og turbolading. Men Polo blir ikke med på leken i år - det er først i 2013-sesongen Volkswagen offisielt skal delta med den nye Poloen.

Se video om den nye Poloen her: