Ny rally-dings fra BMW

Ny differensial bak med en flerplatekløtsj på hver side skal gjøre firehjulstrekkerne til BMW mer "dynamiske".

ARJEPLOG (DinSide Motor): Vi har nok en gang vært i Arjeplog på BMWs testsenter i Nord-Sverige. Dette er stort sett et lukket anlegg for hemmelig vintertesting av prototyper og nye modeller.

I fjor var vi også i Arjeplog for å testkjøre alle modeller med firehjulsdrift. Turen i år var litt særere enn som så. Testkjøringen besto nemlig i kun å testkjøre en ny differensial på bakakselen. BMW har døpt den til Dynamic Performance Control, heretter kaldt DPC, og den gir virkelig en forandring i forhold til biler uten.

Vi har testkjørt fire stykk 530xi med 258 hestekrefter og firehjulsdrift. To av bilene hadde DPC og to var vanlige xDrivemodeller. Vi hadde også både manuell automatisk girkasse.

Vis mer

Ny rally-dings fra BMW

  1. Store bilder
Vis mer



Det nye systemet består av en vanlig differensial, men er i tillegg utstyrt med en flerplatekløtsj på hver side. Denne aktiveres av elektriske motorer og fungerer uavhengig om du gasser, bremser eller frikobler. Resultatet BMW vil oppnå, er omtrent den samme som vi også oppdaget på testkjøringen, det blir bedre grep, bedre stabilitet på underlag hvor det er svært glatt, og det blir rett og slett morsommere å kjøre i DTC-mode (antispinn deaktivert og stabilitetsprogram aktivt). Bilene uten DPC blir "tatt" av stabilitetsprogrammet ganske tidlig, mens bilen med DPC får operere fritt i mye større grad uten å bli korrigert av elektronikken. Dette er en fin måte å kjøre hardt på uten å gi helt slipp på sikkerhetsnettet. I tillegg til at bilen blir mer kjørevillig merker vi også at den blir mindre understyrt og det kreves mindre rattutslag for å foreta de samme svingene.

Hvis det ikke er behov for å fordele krefter mellom bakhjulene opererer bakdifferensialen som normalt med åpne kløtsjer.

Testkjøring

Den nye differensialen gjør at BMW i høyeste grad forbedrer egenskapene til firehjulstrekkrene vi kjørte. Oppførselen på glatt underlag og ikke minst effektiv fremkommelighet har kommet et langt stykke videre. Vi har alltid ment at xDrive i seg selv har vært bra, men testbilene uten DPC virket plutselig litt gammeldagse sammenlignet med det nye systemet.

Når og hvor

Når det gjelder lansering og hvilke modeller som blir utstyrt med DPC, har ikke BMW bestemt seg for så mye ennå. Den blir lansert til neste år - det er helt sikkert. Differensialen kan i utgangspunktet plasseres i alle biler på programmet til BMW. Både diesel- og bensinmotorer og to- og firehjulstrekkere kan utstyres med DPC. Mest sannsynlig blir det standardutstyr på noen modeller og ekstrautstyr på andre. Hvilket prispåslag det blir er også uklart.

Mye mer BMW-stoff fra Arjeplog finner du her.