Ny racer fra Koenigsegg

Det er ikke mer enn to år siden Koenigsegg introduserte sin andre modell, CCR. Nå, bare to år etter, introduseres nok en modell - CCX. Hvordan klarer den svenske mikro-bilfabrikken å introdusere nye modeller så ofte?

Vis mer

Ny racer fra Koenigsegg

  1. Store bilder av CC8S, CCR og CCX


Svenske Koenigsegg startet sin virksomhet i 1994. To år etter, i 1996, var den første prototypen klar. Og endelig, i 2002, kunne Christian von Koenigsegg og hans medarbeidere stolt vise frem sin første produksjonsmodell; CC8S.

CC8S: 655 hestekrefter

Ifølge Koenigsegg var CC en forkortelse for Competition Coupé, og kraftkilden under motorlokket levde virkelig opp til denne ambisiøse betegnelsen. Riktignok var ikke slagvolumet - 4,7 liter - oppsiktsvekkende stort. Ytelsene derimot, var egnet til å vekke oppmerksomhet. Takket være en kraftig kompressor hentet Koenigsegg ut hele 655 hestekrefter ved 6.800 omdreininger og voldsomme 750 newtonmeter ved 5.000. Med slike tall sto det klart for alle at Koenigsegg hadde ambisjoner om å utfordre verdens råeste sportsbiler.

3,5 sekunder, 390 km/t

Vis mer


Den midtmotoriserte bilen hadde ikke bare et heftig hjerte. I tillegg var CC8S en uvanlig aerodynamisk og lett bil. Takket være den lave luftmotstanden og en egenvekt på bare 1.175 kilo hevdet Koenigsegg at bilen skulle makte en toppfart på utrolige 390 kilometer i timen. CC8S skulle i tillegg evne å gjøre unna 0 til 100 og en engelsk kvartmil (402 meter) på henholdsvis 3,5 og 10,0 sekunder.

2004: CCR

Det skulle imidlertid ikke gå mer enn to år før Koenigsegg i 2004 erstattet CC8S med en "ny modell" - CCR. Årsaken til at vi bruker hermetegn, er at CCR i praksis var svært lik sin forgjenger. Riktignok var det gjort flere endringer og forbedringer både på design, hjuloppheng og chassis. CCR fremstår imidlertid mer som en videreutvikling av CC8S enn som en "ny modell" i klassisk forstand.

CCR: 806 hestekrefter

Vis mer


Nykommerens motor var imidlertid blitt enda heftigere. Ved hjelp av to kompressorer og ladeluftkjøling hadde Koenigsegg nå klart å hente ut hele 806 hestekrefter og 920 newtonmeter fra 4,7-literen. 0 til 100-tiden var dermed presset ned i 3,2 sekunder og toppfarten ble nå oppgitt til "395 km/t +".

Verdensrekord

Det foreløpige høydepunktet i den korte Koenigsegg-historien inntraff den 28. februar 2005. Da satte den svenske miniputten, som bare har 35 ansatte, fartsrekord for produksjonsbiler på Nardo-banen. Med en offisiell hastighet på hele 388 kilometer i timen banket CCR den offisielle verdensrekorden med god margin. Den gamle rekorden, 372 km/t, ble satt satt av McLaren F1 på samme bane så tidlig som i 1993.

Vis mer


Men ikke nok med det. 388 km/t betød i tillegg at CCR var enda raskere enn den uoffisielle McLaren F1-rekorden. Denne var på 387 km/t, og ble satt på en ni kilometer lang rettstrekning.

USA-versjon

Med en slik braksuksess å vise til skulle man tro at Koenigsegg skulle lene seg tilbake å nyte fruktene av sin suksess. Men neida, på Geneve-messen viste Koenigsegg frem nok en "ny modell" - CCX.

Men heller ikke denne gangen snakker vi egentlig om en ny modell i klassisk forstand. CCX er i praksis en USA-tilpasset CCR. CCR tilfredsstiller verken amerikanske utslippskrav eller krav til kollisjonssikkerhet. Og med tanke på at halvparten av verdens superbil-kunder er amerikanere, ville det være svært dumt av Koenigsegg ikke å tilpasse seg de sær-amerikanske kravene.

Nytt modellnavn gir mer oppmerksomhet

CCX (2006) Vis mer
CCR (2004) Vis mer
CC8S (2002) Vis mer


Og det er altså nettopp dette Koenigsegg nå har klart. Men i stedet for å nøye seg med å fortelle omverdenen at CCR nå også lovlig kan kjøres i USA, var Koeningsegg smarte nok til å gi den USA-tilpassede bilen et nytt modellnavn. Et nytt modellnavn gir selvsagt langt mer oppmerksomhet og mediedekning, noe denne artikkelen blant annet er et eksempel på.

Bedre takhøyde

For å forsvare den nye modellbetegnelsen har Koenigsegg sørget for å gjøre en del endringer utover de rent formelle som måtte til for å gjøre bilen salgbar i USA. Blant annet har den innvendige takhøyden økt med fem centimeter, noe som vil gjøre tilværelsen noe triveligere for høye personer.

For å tilfredsstille amerikanske kollisjonskrav måtte Koenigsegg uansett utvikle en ny frontstøtfanger. Dermed utnyttet de anledningen til samtidig å lage et større luftinntak. I tillegg har CCX fått separate tåkelykter med en innramming som sørger for at fronten blir mer aggressiv. CCX har også fått et eget luftinntak i fremkant av frontruten og amerikanske sidermarkeringslys både foran og bak.

91 oktan

Koenigsegg har også gjort plass til et "vindu" på motorlokket, slik at bilens hjerte kan beskues. Sistnevnte har samme slagvolum og ytelser som CCR-motoren, men tilfredsstiller altså amerikanske utslippskrav. Det betyr blant annet at motoren skal kunne kjøres på 91 oktan bensin. For å klare dette, måtte Koenigsegg blant annet utruste motoren med nye sylindertopper og svært kraftige stempelkjølere.

Snaue seks millioner kroner

CCX Vis mer
CCR Vis mer
CC8S Vis mer


CC8S forsvant i sammenheng med introduksjonen av CCR. CCR vil imidlertid leve videre side om side med CCX. Prisen blir identisk med CCR-prisen; 458.000 euro. Omregnet i norske kroner blir dette snaue 3,7 millioner kroner med dagens valutakurser.

Norske rikinger med ambisjoner om å stjele oppmerksomhet fra norske tele-gründere må i tillegg belage seg på å punge ut med snaue 2,1 millioner kroner i særnorske avgifter. Dermed vil den norske "på gaten-prisen" nærme seg 6,0 millioner kroner.

For moro skyld kan det nevnes at de norske avgiftene består av om lag 43.000 kroner i vektavgift (1.180 kilo), 258.000 kroner i volumavgift (4.700 ccm), 855.000 kroner i effektavgift (806 hk) og 925.000 kroner i moms.

Keramiske bremser og karbonfelger

Den som etter slike vanvittige summer fortsatt skulle ha penger til overs, kan i tillegg investere i keramiske bremser. Disse er kun tilgjengelig for CCX og senker bilens uavfjærede vekt med to kilo per hjul. I tillegg kan Koenigsegg levere karbonfelger, noe som reduserer den uavfjærede vekten med ytterligere tre kilo per hjul.

Koenigsegg CCX er allerede klar for bestilling. Koenigsegg, som faktisk allerede går med overskudd, håper å selge mellom 20 og 25 eksemplarer av CCR og CCX i løpet av inneværende år.

  • Store bilder av alle de tre "modellene" finner du her.