Ny Primera: Overraskende

STENUNGSUND (DinSide): Nye Nissan Primera varsler nye tider for Nissan. Bruddet med fortiden vil sikkert skaffe nye kundegrupper, men vil Nissan klare å holde på de gamle?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bruddet med fortiden er ikke alt for dramatisk, velkjente motorer gjør jobben også i nye Primera. Vi kommer allerede i neste uke til å publisere vår første fulle test av nye Nissan Primera.

Fra sport til komfort

Det ligger to overraskelser på lur for tidligere Primera-eiere som skal bytte inn i en ny. Den ene er at siste generasjon ikke er så sportslig som sin forgjenger. Den har beveget seg mer mot komfort. Den andre er at Primera både utvendig og innvendig er blant de modige når det gjelder design.

Særlig vil nok utformingen av dashbordet overraske. Instrumentene er samlet på midten, turtelleren finner du nesten borte ved høyre sidespeil. Det er en smaksak om speedometerets midtplassering er heldig eller ikke. Faktum er at flere bilprodusenter velger denne løsningen.

Skjerm uten TV

Alle funksjoner i musikkanlegg, klimaanlegg og kjørecomputer overvåkes ved hjelp av en skjerm i midtkonsollen. I noen modeller vil også mobiltelefonen benytte seg av skjermen som informasjonsdisplay.

Nissan har også tenkt nytt når det gjelder betjening av ovennevnte funksjoner. Temperaturinnstilling og voluminnstilling har fått hvert sitt styrehjul. Disse har en trykkfunksjon som åpner menyene for henholdsvis klima- og musikkanlegg. I menyene navigerer du ved hjelp av en joystick. Det går greit å venne seg til systemet, eneste irritasjonsmoment er at det må trykkes en gang ekstra for enkle justeringer av for eksempel vifte eller radiokanal.

Det er ikke mulig å se Dagsrevyen på skjermen, men hvis du gjerne vil se levende bilder kan du legge inn reversen. Da setter et ryggekamera i gang og bildene formidles til skjermen på midtkonsollen. Bildet er ikke av de skarpeste, og det kommer en advarsel opp på skjermen om at du må snu deg for å sikre at det ikke er noen hindringer i veien før du rygger.

Dieselnyhet

Common rail dieselmotoren fra Nissan X-trail har funnet veien over i Primera. Den har bedre ytelser i Primera; 126 hestekrefter ved 4.000 o/min og 280 Newtonmeter (Nm) ved 2.000 o/min. Sammen med en sekstrinnsgirkasse vil nok denne appellere til langturkjørere. Det virker som støyisoleringen er bedre i Primera enn i X-trail og lydnivået er på ingen måte plagsomt under kjøring. Etter hvert vil en dieselmotor fra Renault på 1,9 liter komplettere dieselprogrammet.

De to minste bensinmotorene kjenner vi fra tidligere. 1,6-liter som yter 109 hestekrefter, og en 1,8-liter som yter 116 hestekrefter. Det er ikke stor forskjell i ytelsene på disse to motorene, den største forskjellen ligger i at 1,8-literen er mer kultivert.

Nyheten på bensinsiden er en ny 2-liter på 140 hestekrefter ved 6.000 o/min og 192 Nm ved 4.000 o/min. Denne har vi ikke prøvd, men hvis den er så kultivert som Nissan påstår vil den passe godt i nye Primera som har beveget seg fra sport til komfort.

Visia, Tekna og Acenta

Tidligere het det Comfort, Sport og Elegance når utstyrnivået skulle beskrives. Nå heter inngangsnivået Visia, det sportslige alternativet med blant annet 17-tommers aluminiumsfelger heter Tekna, og det mest komfortable alternativet heter Acenta. Tekna og Acenta koster det samme.

Felles for alle utstyrnivåene er seks kollisjonsputer og automatisk klimaanlegg. Tekna/Acenta har i tillegg aluminiumsfelger og ryggekamera. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er foreløpig kun tilgjengelig i biler med toliters motor. Etter hvert vil dette også bli tilgjengelig med 1,8-liter bensin og 2,2-liter diesel. ESP koster i overkant av 12.000 kroner.

Billigste Primera blir firedørs 1,6 Visia til 239.900 kroner (stasjonsvogn 249.900 kroner). Vil du opp til utstyrsnivå Acenta koster det rundt 10.000 kroner.

Nissan Primera med 1,8-liter starter på 249.900 kroner, og for 2-literen starter prisen på 289.900 kroner. 2,2-liter diesel starter på 299.900 kroner.

Store bilder kan du se her.