Ny Porsche 911 Targa

Vi presenterte nylig spionbilder av den kommende Porsche 911 Targa, men nå er den endelig offisiell. Denne gangen vil Targa kun komme i kombinasjon med firehjulsdrift.

Vis mer

Ny Porsche 911 Targa

  1. Store bilder


Det er første gang 911 Targa leveres med firehjulsdrift, og nå kommer du ikke utenom. Motorene blir imidlertid de samme med boksermotorer på 3,6 og 3,8 liter. 3.6-literen i Targa 4 yter 325 hestekrefter og 370 newtonmeter. Targa 4S har 355 hester og 400 newtonmeter. 0-100 går på 5,3 sekunder for den minste motoren, mens den største bruker 4,9. Tallene er noe svakere enn for kupèmodellene, trolig på grunn av høyere vekt, og de samme som for karbrioletversjonene. Toppfarten er 280 km/t for Targa 4 og 288 for Targa 4S.

Viskosekobling

Vis mer


Firehjulsdriften er den samme som for øvrige firehjulsdrevne 911’er, (minus Turbo) og er basert på en viskosekobling som fordeler mellom fem og førti prosent av kreftene til fremhjulene. Girkassen er enten sekstrinn manuell eller femtrinns og automatisk, hvis kunden velger å betale ekstra for det.

Lettere og bedre glasstak

Porsche hevder at det nye glasstaket er 1,9 kilo lettere enn forgjengerens og at vindstøy skal være minimert ved hjelp et nytt lukkesystem. Taket kan åpnes en halvmeter bakover på syv sekunder og åpningen utgjør da 0,45 kvadratmeter. En vindskjerm skal i følge Porsche forhindre turbulens i kupèen og gjøre det mulig å kjøre med taket oppe også i lavere temperaturer.

Bred over baken

Vis mer


Targa har i tillegg til det mørke glasstaket fått en blank aluminiumslist som strekker seg langs bilens sider i nedkant av taket. Siden Targa bare blir tilgjengelig med firehjulsdrift, vil hekken være 44 millimeter bredere enn for de bakhjulsdrevne 911’ene.

Porsche 911 Targa kommer til Norge i september, men noen priser er ikke klare.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder