I Frankfurt til høsten - eller i Genève våren 2014 - kommer etter all sannsynlighet Peugeot til å avduke sin nye VW Golf-konkurrent. Den vil få navnet 308, som forgjengeren - noe som markerer slutten på en æra for det tradisjonsrike franske merket. Foto: Automedia
I Frankfurt til høsten - eller i Genève våren 2014 - kommer etter all sannsynlighet Peugeot til å avduke sin nye VW Golf-konkurrent. Den vil få navnet 308, som forgjengeren - noe som markerer slutten på en æra for det tradisjonsrike franske merket. Foto: AutomediaVis mer

Ny Peugeot 308 kommer til høsten

Dagens 308 har salgsmessig vært en skuffelse i forhold til sin forgjenger. Nykommeren er mer konservativ.

Peugeot oppdaget - litt for sent - at designtemaer kan dras for langt. Dermed ble mellomklassebilen 407 en skuffelse i forhold til sin forgjenger - 406, og historien har langt på vei gjentatt seg med 308 i forhold til sin forgjenger, 307. I 2003 solgte faktisk Peugeot flere 307 enn VW greide å selge av selveste Golf, og 307 lå det året på tredje plass på salgsstatistikken!

Så langt i år er Peugeot 308 på en elendig 109. plass på nyregistreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken ...

På samme måte som 508 erstattet 407 med en forsiktigere og mer konservativ design, kommer derfor 308 til å bli erstattet av en mer nøkternt designet ... 308.

TEST: Peugeot 308 GTi

Endret til ... uforandret

Ja, for om det er slutt på forsøket på å revolusjonere design, har Peugeot nemlig måttet bite i det sure eplet og foreta en aldri så liten revolusjon når det gjelder navn på sine bilmodeller. Merket har holdt seg prinsippet med én - og nylig to - nuller mellom to tall siden tidlig i forrige århundre, en rekord når det gjelder varighet. Til og med Porsche ble i sin tid og av den grunn nødt til å endre et modellnavn fra 901 til 911. Nullen er der fortsatt, men prinsippet med at det første tallet indikerte plassering av modellen i størrelseshierarkiet, mens det tredje (eventuelt fjerde) tallet sto for generasjon, har nådd sin grense.

Spionbilder: Neste 308

Spy-Shots of Cars - This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature og 6500°K
Spy-Shots of Cars - This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature og 6500°K
Spy-Shots of Cars - This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature og 6500°K
Spy-Shots of Cars - This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature og 6500°K
Spy-Shots of Cars - This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature og 6500°K
I Frankfurt til høsten - eller i Genève våren 2014 - kommer etter all sannsynlighet Peugeot til å avduke sin nye VW Golf-konkurrent. Den vil få navnet 308, som forgjengeren - noe som markerer slutten på en æra for det tradisjonsrike franske merket. Foto: Automedia
Slik så Automedia for seg at nykommeren, Peugeot 308 "II", ville se ut. Foto: Automedia


Oppbrukt

Dermed blir navnet på den nye modellen det samme som forgjengerens. 309 ble oppbrukt allerede på 80-tallet, da Peugeot falt for fristelsen til å bruke et nummer som var et dynamiserende ordspill (uttalt på fransk betyr 309 "tre - nytt blod"). De siste årene er det for øvrig kommet til nye Peugeot-modeller som har fått nummer vi ikke får her i landet - fra 301 til 408.

Les om Peugeot 408 her

Les om Peugeot 301 her

Lettere, men større

Det er våre spionfotografer fra Automedia som har tatt bildene av kombi-utgaven av nye 308 under vintertesting. De har for øvrig brukt de bakgrunnskunnskapene de har om den kommende modellen til å programmere frem de manipulerte bildene vi viser her. Bilen vil ifølge Automedia bli noe større. Etter sigende skal bilen samtidig gå en god del ned i vekt. Det forventes at også nye 308 vil komme som kabriolet, som 3-dørskombi og som stasjonsvogn.

Også GTI

Vi vet i skrivende stund ikke noe om nye drivlinjer, men regner med nedgang i utslipp og forbruk. Effektive drivlinjer, både diesel og bensin, kan påregnes, fra 90 til 160 hestekrefter og med etterhvert en GTI-versjon som kronen på verket. Sistnevnte vil måtte få en toppeffekt på minst 220 hester for å kunne bryne seg på de nyeste konkurrentene. (Som nyeste Golf GTI, som vi nettopp har testet).

Mer om neste 308 kommer når vi får offisielle bilder og data.