Nye Zafira Tourer ligger svært tett opptil konseptbilen som ble vist tidligere i år Foto: Opel
Nye Zafira Tourer ligger svært tett opptil konseptbilen som ble vist tidligere i år Foto: OpelVis mer

Ny Opel Zafira

Opel kommer med en helt ny generasjon Zafira, og legger til navnet Tourer.

Zafira Tourer er det offisielle navnet på den nye bilen, men dette dreier seg uansett om en ny utgave av Zafira som nå er på vei inn i sin tredje generasjon. Den første utgaven kom i 1999 og dagens versjon i 2005. Overraskende nok sier Opel i pressemeldingen at dagens Zafira fortsatt vil bli produsert en stund parallelt med nye Zafira Tourer, som et rimeligere alternativ. Vi tviler imidlertid på at den fortsatt vil selges på det norske markedet.

Bilen har vokst fra 447 til 466 centimeter i lengden. Også akselavstanden har blitt større i nye Zafira, nærmere bestemt 57 millimeter ekstra. Opels Flexride-system med mulighet for å velge mellom ulike oppsett på støtdemperne, blir også tilgjengelig, noe som burde gagne både komfort og kjøreegenskaper.

Lik konseptet

Designen er som ventet ut i fra konseptbilen som ble vist litt tidligere i år. Her er det bare små detaljer som er forandret. Mest iøynefallende er kanskje linjene rundt frontlyktene, som forlenges ned i frontfangeren og ender i tåkelysene. Noe lignende finner man på Ampera.

Leker limousin

Innvendig er det naturligvis tre seterader som gjelder. Den andre raden består av individuelle seter som kan reguleres hver for seg, eksempelvis opptil 21 centimeter i lengderetningen. Som ekstrautstyr kan man dessuten bestille et system som tillater deg å skyve setene enda syv centimeter lenger bak, samtidig som midtsetet foldes sammen til et armlene og de gjenværende yttersetene på andre rad glir fem centimeter innover i kupeen. Tanken er å gi skikkelig god sittekomfort og plass for to baksetepassasjerer, i en slags limousin-stil. Se fotoalbum for demonstrasjon.

Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Nye Zafira Tourer ligger svært tett opptil konseptbilen som ble vist tidligere i år Foto: Opel



Interiøret følger opp i omtrent samme stil som søsknene Astra og Insignia. Legg for øvrig merke til den todelte A-stolpen som er ment å gi bedre sikt skrått fremover. Bedre sikt får du også om du bestiller panorama-frontruten som har takbjelken plassert betydelig lengre bakover.

Citroën C3 kommer også med en lignende løsning.

Bakdørene er som ventet ordinære, og ikke hengslet motsatt vei som i lillebror Meriva. Synd spør du oss.

Motorer

Når det gjelder motorer, er det nok de tre dieselmotorene som blir mest aktuelle i Norge. Alle er basert på en 2,0-liter og de yter henholdsvis 110, 130 og 165 hestekrefter. To bensinmotorer kommer også. Dette er to versjoner av en 1,4-liters turbomotor med henholdsvis 120 og 140 hestekrefter.

Automatgir er tilgjengelig dersom du ikke trives med manuell girkasse. Begge har seks gir.

Flere motorer blir også tilgjengelige etter hvert, både i form av kraftigere motorer, Ecoflex-versjoner med lavere forbruk og et par varianter for alternative drivstoff.

Førerhjelp

En rekke førerhjelpsystemer blir mulig å kjøpe til Zafira, hvilket inkluderer skiltleser (visstnok utvidet og forbedret), vinglevarsler, aktiv fartsholder med kollisjonsvarsling og nødbrems, blindsonevarsler og parkeringshjelper, i tillegg til aktive lys.

Nye Zafira Tourer skal vises på Frankfurt-utstillingen tidlig i høst, og burde dermed være på det norske markedet i løpet av året.