<b>SMARTERE:</b>Nye Astra stasjonsvogn er omtrent like stor som forgjengeren, men har mer plass, er lettere og sterkere. Foto: OPEL
SMARTERE:Nye Astra stasjonsvogn er omtrent like stor som forgjengeren, men har mer plass, er lettere og sterkere. Foto: OPELVis mer

Ny Opel Astra stasjonsvogn

Lettere, gjerrigere og med større plass.

Astra konkurrerer, i tillegg til VW Golf, mot Toyota Auris, Ford Focus og Peugeot 308 for å nevne modellene som selger best for tiden.

Men nå lover Opel både mer kjøreglede og komfort, samt forbedret styrerespons som skal gjøre bilen bedre å håndtere på svingete landevei.

NY MOTOR: I Frankfurt lanseres 1,6 liter med turbo på 200 hester. Foto: OPEL Vis mer


Kraftig slanking

Nye Astra er 11. generasjon i kompakte biler i rekken av Kadett / Astra, og er basert på en helt ny lettvektsarkitektur.

Avhengig av utstyrsnivå blir nye Astra stasjonsvogn inntil 200 kilo lettere sammenlignet med dagens modell. Som eksempel nevnes at vekten på karosseriet alene er redusert med 20 prosent, fra 357 til 280 kilo.

Det slår positivt ut med tanke på forbruk og utslipp – noe som igjen gir dobbelt effekt for norske avgifter - som baseres på nettopp disse parameterne.

Slik utregnes engangsavgiften.

Mindre, men romsligere

Kombiversjonen er 437 centimeter lang - nesten fem centimeter kortere enn dagens modell. Til tross for at Astra har blitt mindre utvendig, og akselavstanden er redusert med to centimeter, har plassen innvendig økt merkbart. Stasjonsvogna er fire millimeter lenger en forgjengeren, 4,72 meter.

Man får utrolig mye plass for pengene i C-segmentet. Foto: OPEL Vis mer


Ergonomi i høysetet

Voksne på 190 centimeter skal sitte helt greit bak med klaring både ved knær og over hodet, selv med en like høy person foran. Opel forteller at de nye setene har gitt 3,5 centimeter mer beinplass for baksetepassasjerene, og at de har økt avstanden mellom for- og bakseter.

Setene kalles forøvrig «AGR-seter». Dette har sammenheng med at de har fått, noe som også skjedde med andre generasjon Opel Meriva, godkjenningsstempelet fra den tyske organisasjonen AGR, eller Aksjon for Rygghelse, som består av uavhengige leger og terapeuter.

Godkjenningene gis på grunnlag av en bedømming av både betjening, seteløsninger og generell ergonomi, som det er tydelig at Opel har jobbet aktivt med.

Baksetene felles 40:20:40 og i nedslått stilling har du 1.630 liter tilgjengelig, 80 mer enn før. Dagens femseter byr på 500 liters bagasjerom. Vi regner med nykommeren vil nærme seg Golf med 600.

NYE LINJER: Opel Adam har vært en designhit. Man ser klare designtrekk derfra, særlig avslutningen på D-stolpen. Foto: OPEL Vis mer


200 hester

Astra lanseres her i landet i november, da med motorer fra 95 til 200 hestekrefter. En helt ny motor som debuterer i Frankfurt er 1,6 Ecotec Direct Injection Rurbo med 200 hester og 300 Nm.

Opel skryter forøvrig av god gassrespons og lavt støy- og vibrasjonsnivå, men hvorvidt dette stemmer må vi selvsagt komme tilbake til når vi får bilen inn til test.

Alternativet for den som ønsker diesel, er en videreutvikling av 1.6 CDTi Ecotec-motoren som leveres med 6-trinns automatgir. Den yter 136 hestekrefter og har et moment på 320 Nm fra 2.000 o/min. Forbruket er oppgitt til på 0,43 liter per mil. På nyåret 2016 kommer i tillegg en manuell utgave med 110 hestekrefter og et CO2-utslipp oppgitt til lave - og avgiftsvennlige - 82 gram.

På bensinsiden har kundene to valg. Minstemann er den tresylindrede 1.0 Turbo Ecotec med direkte innsprøytning som yter 105 hestekrefter og har et dreiemoment på 170 newtonmeter fra 1.800 omdreininger. Denne bensinturbomotoren har et oppgitt forbruk på 0,43 liter per mil, med tilhørende utslipp på 99 CO2 gram per kilometer.

Ønsker man mer krefter, velger man den helt nye motoren hvis fulle navn er 1.4 Ecotec Direct Injection Turbo , som byr på 150 hestekrefter. Den har et maksimalt dreiemoment på 230 newtonmeter, og det fra fra 2.000 omdreininger.

Den nye 1,4 literen blir tilgjengelig med både manuell og automatisk girkasse. Takket være bruken av aluminium, er også den nye direkteinnsprøytede turbomotoren 10 kilo lettere enn dagens 1,4-liters turbo.

Gode priser

Opels prissetting er befriende enkel og oversiktlig, og består av grunnpris pluss fast pristillegg for utstyr og motorisering.

Eksempelvis er grunnivået for utstyr kalt Edition. Plusser man på 20.000 kroner, får man en god del utstyr inkludert og havner på nivået Innovation og vil man ha bilen toppspesifisert til nivået Premium, legger man ut ytterligere 25.000 kroner.

Opel har ikke offentliggjort priser for Astra stasjonsvogn ennå, men dersom differansen blir den samme som tidligere vil stasjonsvognutgaven være 17.000 kroner dyrere enn 5-dørsutgaven.

Nye Opel Astra får en startpris på 224.900 kroner, da med Opels nyutviklede tresylindrede turbomotor på 1.0 liter som yter 105 hestekrefter.

Mye utstyr

Som på de andre modellene fra Opel er utstyr som DAB-radio, klimaanlegg og oppvarmet skinnratt standard fra første utstyrsnivå.

Premium-utgavene har utstyr som LED Matrix-frontlyssystemet de kaller IntelliLux, Opel Eye førerassistentpakke med auto-nødbrems, kollisjonsvarsling og filholderassistent, parkeringsassistent, nøkkelfri adgang, ryggekamera, elektrisk bakluke med fotsensor og de nevnte AGR-setene i skinn.

En sammenligning med direkte konkurrenter med tilsvarende utstyr viser at disse vil koste i området mellom 20.000 og over 90.000 kroner mer.

NB: Bilen kommer til Norge i løpet av november, men kan bestilles allerede nå.