Ny og utrolig Kina-bil

Denne spektakulære luksuskupéen er utviklet i Kina, og er et resultat av et samarbeid mellom SAIC (Kina) og GM (USA).

Dette er en kinesisk bil. Den heter Buick Riviera.

Se bildene av luksuskupéen her!

Vi forenkler riktignok litt. Bilen er utviklet av et kinesisk selskap, men General Motors står bak, og benytter seg av Shanghais store bilutstilling for å posisjonere Buick som en verdifull merkevare i det asiatiske markedet, i samarbeid med SAIC.

Yuan-glis?

Den opprinnelige Buick Riviera var hva som på den tiden ble betegnet som et "dollarglis". De færreste forstår uttrykket idag, men frem til og med 1960-tallet var de svære amerikanske bilene selve symbolet på USAs bekreftede status som supermakt etter 2. verdenskrig.

Stolte Riviera

Vis mer

Ny og utrolig Kina-bil

  1. Store bilder!
Vis mer


Fra 1963 til 1999 ble det produsert ni generasjoner og 1,1 millioner av GMs luksuskupé Buick Riviera, som mange nok først og fremst forbinder med den gedigne, 5,60 meter lange todørs-klassikeren fra rett før oljekrisen i 1973.

Flerkulturell

Den nye Riviera, som ble vist på bilutstillingen i Shanghai, ble avduket i fellesskap av General Motors-sjef Rick Wagoner og Hu Maoyuan, toppsjefen i SAIC (Shanghai Automotive Corporation).

Bilen er et konsept som skal vise Buicks nye internasjonale designspråk. Kina er i dag Buicks viktigste marked og SAIC er GMs lokale partner. Rivieras design skal være et uttrykk for krysningene mellom Buicks amerikanske tradisjoner og subtile elementer av linjeføring som gjenspeiler kinesiske kulturtradisjoner. Den er utført av PATAC (Pan Asia Technical Automotive Center), som er en joint venture mellom GM og SAIC. Designen har til hensikt å være rolig og avslappende - det motsatte av aggressiv. Interiørets tema kalles "jord og vann"... og henspiller på at bilens fremdrift skal besørges av miljøvennlig teknologi.

Karbonfiber

Designen skal samtidig minne om Buicks klassiske modeller, men den er også resolutt av det 21. århundre. Karosseriet er i kompositt karbonfiber og måkevingedørene bidrar til å gjøre bilen spektakulær. Den er ikke så lang som Buick'ene på 60- og 70-tallet (471 centimeter - som en europeisk mellomklassebil), men den er svært bred - 194 centimeter.

Nytt hybridsystem

Klassisk Riviera fra 1972 Vis mer


Som nevnt skal denne bilen være utviklet for å ha en så lav forurensningsgrad som mulig, og det er lovet at et helt nytt hybridsystem skal introduseres i Kina i forkant av de olympiske lekene i Beijing til neste år.

General Motors har som kjent hatt store økonomiske problemer den siste tiden, men det er ingen tvil om at når det gjelder kreativitet og evnen til å komme opp med besnærende løsninger for fremtiden, har konsernet vist lovende takter i det siste. Vi har tidligere omtalt Volt-konseptet, som nå forøvrig er blitt videreutviklet, og Denne Kina-bilen er nok et eksempel på at GM som global aktør langt fra har sagt sitt siste ord.

  • Se bildene av luksuskupéen her!