Ny og lekker Jaguar prøvekjørt

Jaguar XF er britenes nye satsning i øvre mellomklasse. Vi har kjørt den og latt oss sjarmere.

«...de fleste vil trives best med dieselmotorens myke og avslappede kraftleveranse.»


Jaguar kjemper litt på siden av de store premiummerkene Mercedes-Benz, BMW og Audi. XFs forgjenger, S-type, klare aldri helt å matche henholdsvis E-klasse, 5-serie og A6. Men der S-type var retropreget og litt spesiell, er XF moderne og noe av det friskere vi har sett fra Jaguar på mange år.

Fra konsept til produksjon

Det gjelder eksempelvis designen. Sluttresultatet er ikke like tøft som konseptbilen C-XF, men den Aston Martin-inspirerte hekken og den kupelignende profilen er i stor grad beholdt. Foran preges XF av en ganske stor og åpen grill med et klassisk Jaguar-emblem i midten.

Fire motorer

Vis mer

Ny og lekker Jaguar prøvekjørt

  1. Store bilder


XF kommer med fire motorer, tre går på bensin og én på diesel. Førstnevnte gruppe består av en 3,0-liter og en 4,2-liter, samt en kompressormatet versjon av denne. Dieselmotoren er den velkjente 2,7-literen som vi kjenner fra en lang rekke biler helt fra Jaguar XJ til Citroën C5.

Vi har prøvd dieselmodellen og den selvpustende 4,2-literen. Vi presiserer at dette er en prøvekjøring og ikke en fullverdig test ettersom vi ikke fikk anledning til å kjøre bilene gjennom vårt vanlige testprogram.

Pent interiør

XF er en innbydende bil å sette seg inn i. Dørterskelen er dekorert med produsentens navn i isblå lysende skrift. Når du starter motoren stiger et dreiehjul, som erstatter den vanlige girspaken, opp fra midtkonsollen og alle luftedysene i dashbordet snus 180 grader rundt. Baksiden, som vises når tenningen er avslått, er dekorert i aluminium.

Vis mer


For øvrig er førermiljøet lekkert og snarere lett futuristisk enn retropreget. Midtkonsollen er høydepunktet og den er rett og slett meget pen. Litt rundt omkring i interiøret merker man likevel at XF ikke er fullt så gjennomarbeidet som en del av konkurrentene.

Plass

Baksetene er anstendige om enn ikke like store som i eksempelvis Audi A6. Takhøyden er naturligvis ikke all verdens, på grunn av den kupélignende profilen, men rekker for de aller fleste. Også bagasjerommet er tilstrekkelig rommelig. 540 liter uten reservehjul, og 500 med, er greit for klassen.

Stor

Vis mer
Vis mer


Det skal imidlertid nevnes at XF er større enn alle konkurrentene og måler hele 496 centimeter i lengden. Dermed er ikke plassforholdene bedre enn de strengt tatt bør være. Jaguar har tradisjonelt bygd ganske intime kupeer, og det merkes fortsatt, også foran.

Komfortabel

Men nok praktiske formaliteter, og over til det interessante: Hvordan er XF å kjøre? Meget fin. Til tross for 19-tommers hjul som våre testbiler gikk på, er rullekomforten bra og chassiset passe mykt til vanlig kjøring. Selv på skikkelig telehiv-veier i godt driv absorberer fjæringen ujevnhetene mykt og kontrollert.

Kjøreglad

Samtidig er ikke oppsettet dvaskt og karosseribevegelsene gjør at bilen kjennes levende på veien. Balansen er typisk bakhjulsdrevet og man merker selv i moderate hastigheter hvordan bilen setter seg på bakhjulene gjennom svingene. Presser man den skikkelig, opptrer XF rimelig nøytralt og verken over- eller understyrer i særlig stor grad. Dette er bra i forhold til konkurrentene, men det sportslige er ikke betont like kraftig som i klasseeneren på dette området, BMW 5-serie.

Grei styring

Det merkes ikke minst på styringen. Riktignok er den både kjapp og presis, men har ikke samme følsomhet som i nevnte konkurrent. Det er et greit veivalg fra Jaguar, men da skulle vi også ønsket oss at slag og ujevnheter under rask svingkjøring ble dempet litt bedre før de når rattet.

Vis mer
Vis mer


Alt i alt er likevel XF er veldig fint kompromiss mellom sportslige og komfortable hensyn. Aller best trives bilen under middels rask svingkjøring på moderat svingete landeveier.

Fin diesel

Vi startet vår prøvekjøring med dieselmodellen. 2,7-literen yter i XF 207 hestekrefter og 435 newtonmeter. Det er akkurat nok til å gi et deilig kraftoverskudd, uten at bilen blir voldsomt sprek. V6eren går stille og mykt, og det at du må ta etter den svarte pumpen på fyllestasjonen, burde ikke plage særlig mange. Til og med godlyden under gasspådrag er til stede.

0-100 går på 8,2 sekunder og toppfarten ligger på 229 kilometer i timen. Blandet kjøring krever 0,75 liter per mil og per kilometer slipper du ut 199 gram CO2, etter normen.

V8

Forventningene var skrudd litt høyere da vi byttet dieselmaskinen inn i en skikkelig V8er. Selvpustende V8ere er ikke alt for vanlig kost og Jaguars eksemplar er et klassisk sådant. Riktignok er ikke ytelsene på papiret all verdens. 298 hester og 411 newtonmeter overgås av mange med like stort slagvolum i dag. Audi A6 har for eksempel 350 hestekrefter og 440 newtonmeter i sin jevnstore motor.

Ikke optimal

Vis mer


Heller ikke ute på veien imponerer draget voldsomt. Til tross for at 0-100 skal gå på 6,5 sekunder, over halvannet sekund raskere enn i dieselmodellen, oppleves den ikke som så veldig mye sprekere. Selvsagt er den mer responsiv i starten, men det er vel så mye en ulempe som fordel. Gassresponsen var i vår testbil nemlig såpass brå at det var litt vanskelig å kjøre den mykt i lave hastigheter. Også oppe i fart får man et skikkelig spark i ryggen når man går fort på gassen i et gir man har valgt på forhånd.

Fin lyd

V8eren har heller ikke all verdens bunndrag, men trives i stedet best i øvre del av mellomregisteret, mellom 4.000 og 5.000 omdreininger. Da gir 4,2-literen fra seg skikkelig godlyd og sparker ganske godt i fra. Men forskjellen til dieselmodellen er så liten at de fleste vil trives best med dieselmotorens myke og avslappede kraftleveranse. Den gir nemlig mer krefter på normale turtall.

Vis mer


I tillegg kommer forbruket på 1,1 liter per mil med 264 tilhørende gram CO2. Ja, også merprisen på 300.000 kroner, da, for de som bryr seg om sånt.

Automatgir


Girkassen er automatisk og leveres av den kjente girkasseprodusenten ZF. Den har seks trinn og oppleves myk og komfortabel i komfortmodus. I sportsmodus er den kjappere og lar seg dessuten gire manuelt med hendler bak rattet, men noen klasserekord i rapphet setter den uansett ikke.

Dreiehjul

Betjeningen via dreiebryteren fungerer meget bra, ja, på mange måter bedre enn en tradisjonell spak som må flyttes frem og tilbake. Dessuten er den lekker og spesiell, og det betyr jo kanskje like mye for mange.

Dyr

Vis mer
Vis mer
Vis mer


XF koster fra 714.000 kroner med dieselmotoren under panseret. Utstyrsnivået er da bra, men utstyrspakken Premium Luxury som inkluderer ting som elektriske skinnseter med minne, ekstra stort stereoanlegg, nøkkelfri adgang og start, navigasjon og 18-tommers aluminiumsfelger er et naturlig valg på denne bilen. Prisen stiger da til 772.000 kroner.

Konkurrenter

Sammenligner vi med konkurrentene ser vi at XF ikke kommer særlig gunstig ut av en ren prisduell. En BMW 525 D med automatgir koster nesten 150.000 kroner mindre. Riktignok har den noe mindre utstyr, men langt fra så mye som prisforskjellen tilsier. I tillegg er den raskere og morsommere å kjøre, men ikke like komfortabel. Mange vil nok også falle for XFs design, stil og særpreg.

Taper på pris

Andre konkurrenter er Audi A6 2.7 TDI Multitronic, Mercedes-Benz E 280 CDI, Citroën C6 2.7 HDI og Volvo S80 D5. Spesielt A6 og E-klasse er tøffe konkurrenter for XF, ikke minst fordi prisene er såpass mye lavere.

Ser vi på XF 4.2 får den også en rekke tøffe konkurrenter og i likhet med på dieselmodellene tilbyr disse et bedre forhold mellom pris og ytelser.

Konklusjon

XF blir dermed ingen typisk testvinner. Men det er kanskje ikke kundene så opptatt av, og en rekke kvaliteter har definitivt nye XF. Det beste kjøpet er helt klart dieselmodellen og vi blir ikke overrasket dersom den blir et langt vanligere syn på veiene enn gamle S-type er.

  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Jaguar-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder