Ny og langt bedre billig-diesel i Passat

Volkswagen Passat Bluemotion er fornyet med bedre motor. Utslippene er gått ned, effekten har økt, men det viktigste er økt motorkomfort.

Bluemotion er navnet på Volkswagens spareutgaver, biler som er optimert for lavest mulig forbruk. Passat Bluemotion kommer nå med en mer moderne dieselmotor. Den forrige utgaven hadde en 1,9-liter med innsprøytning etter pumpedyse-prinsippet. Det ga mye bråk og vibrasjoner. Test av denne bilen kan du lese her.

Litt raskere

Nå er denne motoren byttet ut med en 2,0-liter med 110 hester som benytter seg av common rail-innsprøytning. Denne motoren er også plassert i nye Golf. Effektøkningen er ikke all verdens, men nok til at bilen blir litt raskere fra 0-100. Stasjonsvogna bruker nå 11,9 sekunder mot 12,4 tidligere. Sedanen er nede i 11,7 sekunder, hvilket er et greit tall for biler som dette.

Lavere forbruk

Det er likevel forbrukstallene som er de viktigste sifrene. Både sedanen og stasjonsvogna skal nå bruke 0,49 liter per mil med CO2-utslipp på henholdsvis 128 og 129 gram mot tidligere 136 og 137 gram. Disse tallene er gode, men ikke sensasjonelle med tanke på at effekten tross alt er relativt lav.

Pumpedyse på vei ut

Vis mer


Det er nok likevel på den mer subjektive siden at den største gevinsten ligger. For common rail-teknikk gir en langt bedre gangkultur og mindre støy. Dette har de fleste konkurrentene oppdaget for lengst, men Volkswagen har somlet med å komme etter. Nå er imidlertid Passat helt fritatt for pumpedyse-motorer, i likhet med nye Golf. Det betyr at 1.9 TDI er byttet ut også i de vanlige modellene uten Bluemotion-betegnelsen.

Volkswagen Passat Bluemotion koster med den nye motoren fra 289.000 kroner som sedan. Stasjonsvogna begynner på 307.000.