Ny og frisk Honda Civic prøvekjørt

Den utgående Civic er romslig, men kjedelig. Etterfølgeren derimot, er blant de mest spenstige bilmodellene som er lansert de siste årene.


NICE (DinSide Motor): Åttende generasjon Honda Civic har en så spesiell og nyskapende design at den får forgjengeren til å fremstå som en veteranbil. Og det er ikke bare utenpå at bilen utfordrer etablert bildesign. Også innvendig stiller den i samme klasse som avantgarde-bilene Toyota Prius og Citroën C4.

Mislykket forgjenger

Hvorfor har Honda gått så dramatisk til verks? Jo, sannsynligvis fordi Honda forsøker å kompensere for den utgående modellen. Syvende generasjon Civic, som kom til Norge så sent som i 2001, ble nemlig ingen suksess. Bilen har solgt direkte dårlig sammenlignet med sine mange forgjengere, noe som helt sikkert har fremprovosert millioner av svetteperler på Honda-ansattes panner. Civic er nemlig Honda-konsernets uten sammenligning viktigste bilmodell. Siden starten i 1972 er det solgt mer enn 16 millioner Civic'er, noe som utgjør hele 30 prosent av det totale Honda-salget i denne perioden.

For kjedelig


De første seks generasjonene Civic solgte over all forventning og etter hvert ble selve navnet "Civic" Hondas sterkeste varemerke. Når syvende generasjon ikke klarte å leve opp til denne stolte arven begynte Hondas ansatte å tenke. Hva hadde gått galt? Svaret de kom frem til var at syvende generasjon hadde sviktet Civic-tradisjonen, en tradisjon hvor sportslighet og annerledeshet var kjernepunkter. Civic hadde rett og slett blitt for kjedelig, noe som førte til at bilen forsvant i mylderet av konkurrenter.

Originalt


Og det er tydelig at Honda har bestemt seg for at dette ikke skal skje igjen. Bortsett fra at de begge har fire hjul, finnes det omtrent ikke en eneste fellesnevner mellom den blivende pensjonisten og dens arvtaker.

I motsetning til forgjengeren er nemlig nykommeren en oppsiktsvekkende bil, både inn- og utvendig. Det de fleste iakttagere først vil legge merke til, er at den tradisjonelle grillen glimrer med sitt fravær. I stedet er de to lange og lave frontlyktene bundet sammen ved hjelp av et panel bestående av gjennomsiktig plast. Samme teknikk er brukt på bilens bakpart, der baklyktene ser ut til å strekke seg fra skjerm til skjerm.

Kileform


Nye Civic kjennetegnes også ved utstrakt bruk av den klassiske kileformen. For det første sørger en svært lav snute og en ditto høy hekk for at selve bilen får fasong av en kile. I tillegg finner vi igjen kileformen i elementer som tåkelys, dørhåndtak, eksosrør og speilmonterte sideblinklys.

For å gjøre bilen enda mer spesiell har Honda gitt bilen skjulte bakdørhåndtak à la Alfa Romeo. I tillegg er det høytsittende bremselyset plassert i en spoiler som deler den buede bakruten i to.

Ikke bare utenpå

Den som tror at Honda nøyde seg med å gi bilen et iøynefallende ytre, må tro om igjen. For også interiøret er blant de mest spesielle vi har vært borti. Les mer om interiør og praktiske løsninger her.