Vis mer

Ny og ekstrem GT3

Porsche er midt inne i oppgradering av 911-rekka. Nå har turen kommet til GT3.

Til tross for at det finnes 911er med mer effekt har alltid GT3, som ikke har turbo, blitt ansett som en av de viktigste og riktigste 911ene. Den er lett, har ikke lading og er svært frisk i frasparket.

Den nye GT3 har i tillegg til visuelle oppgraderinger og ansiktsløfting, også fått ny motor. I forhold til dagens modell har ny GT3 fått 20 hestekrefter ekstra. Den har nå med andre 435 hestekrefter. Slagvolumet har også økt fra 3,6 til 3,8 liter. Variocam er Porsches justerbare kamaksler. I dag har GT3 Variocam bare på innsug. På den nye har den også Variocam på eksossiden.

0 til 100 går unna på 4,1 sekunder og toppfarten er 312 kilometer i timen.

Antiskrens???

Nytt på GT3 er også antiskrenssystem som hos Porsche heter PSM (Porsche Stability Management). For de som fikk angst nå kan vi roe nervene som måtte oppstå med at systemet kan deaktiveres i to trinn. Da er du tilbake til gamle dager hvor det er fri flyt av effekt hjulene uansett hendelser.


Ny oppfinnelse

Videre kommer det noe som Porsche kaller PADM (Porsche Active Drivetrain Mount). Dette er automatiske motorfester/motordempere som er elastiske til daglig for å bedre komforten, men som under hard kjøring strammer seg til slik at motoren rett og slett står mer stille i motorrommet. Dette er gjort for at motorens små bevegelser i motorrommet ikke skal påvirke kjøreegenskapene.

GT3 er lav. Derfor kan den nå leveres med en heisefunksjon foran. Et trykk på en knapp løfter nesa tre centimeter slik at man kan komme seg over kanter og litt for høye hindringer.

GT3 er i Norge til sommeren.