Ny og billigere kabriolet fra Audi

Audi A3 er klar også som kabriolet og senker med dét terskelen for å skaffe seg takløs bil fra Audi betraktelig.

«Taket er laget i stoff, slik Audi har valgt å gjøre det også på sine andre kabriolet-modeller.»


Audi A3 begynner etter hvert å bli en ganske tilårskommen bil. Lanseringen fant sted allerede på vårparten i 2003. Likevel velger man å vise kabrioletversjonen først nå. Det betyr at det kommer til å gå om lag fem år fra tredørsvarianten kom på markedet til kabrioleten er på plass hos norske forhandlere.

Forsinket

Vis mer

Ny og billigere kabriolet fra Audi

  1. Store bilder


Det er en oppsiktsvekkende lang forsinkelse. Enda snodigere blir det når vi tenker på at A3 faktisk kom før dagens Golf som skal erstattes av en helt ny generasjon allerede til neste år. Helt ny A3 må vi trolig vente minst et par år på. I mellomtiden gis tre- og femdørsversjonene en lettere oppdatering som trolig er på plass innen sommeren.

Design

Men nok om det, her skal det dreie seg om kabrioleten. Fronten er stort sett den samme som sitter på modellene med fast tak, med unntak av LED-stripen øverst i frontlyktene. Profilen er selvsagt unik. Det samme er hekken som har fått et par særegne baklykter.

To tak

Taket er laget i stoff, slik Audi har valgt å gjøre det også på sine andre kabriolet-modeller. To versjoner er tilgjengelige hvorav den enkleste og billigste kun er semiautomatisk. Det betyr at føreren må løsne et grep foran ved takbjelken før elmanøvreringen kan fullføre jobben. Det er ennå ikke klart om det fullautomatiske taket blir standard på enkelte modeller.

Raskt

Vis mer


Imponerende er det uansett at nedfellingen av taket kun skal ta ni sekunder. Det er raskt også for et stofftak. Positivt er det også at manøvreringen kan foregå i hastigheter opp til 30 kilometer i timen. Det fullautomatiske taket skal dessuten være så godt støyisolert at kabrioleten kun skal ha et innvendig støynivå på én ekstra desibel i 140 kilometer i timen sammenlignet med en vanlig A3.

Fire motorer

Fire motorer blir tilgjengelig, jevnt fordelt på begge drivstoffalternativene. Dieselmotorene er velkjente og måler 1,9 og 2,0 liter med henholdsvis 105 og 140 hestekrefter. Minstemann skal klare 0-100 på 12,3 sekunder men 2,0-literen bruker 9,9. Forbruket ligger på 0,51 liter per mil for minstemann og 0,53 liter for 2,0-literen.

Bensin

Vis mer


De to bensinmotorene sørger for hakket friskere ytelser. Minst er den nye 1,8-literen med 160 hestekrefter og 250 newtonmeter. Den gjør 0-100 på 8,3 sekunder og bruker 0,73 liter per mil. Størst er den etter hvert så velkjente 2,0-litersturboen på 200 hester og 280 newtonmeter. Den sørger for at 0-100-sprinten går på raske 7,3 sekunder i kombinasjon med dobbelkløtsjgirkassen S-tronic, uten at forbruket stiger mer enn til 0,76 liter per mil.

Audi A3 kabriolet kommer til Norge en gang utpå vårparten neste år. Prisene er ikke klare, men det er åpenbart at A3 blir Audis billigste kabriolet med god margin. Produksjonen skal for øvrig foregå i Ungarn og starter opp i disse dager.

  • Her finner du store bilder.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder