Ny og billigere åtter

Audi A8 kommer med en beskjeden facelift og en ny prisledende bensinmotor.Tekst og foto: Knut Arne Marcussen

Audi fant virkelig formelen for eksklusiv storbil da de lanserte andre generasjon A8 i 2002. Med elegante linjer og en helt passe dose sportslighet er dette blitt bilen for de som synes Mercedes S-klasse blir for gubbete - og BMW 7-serie for sær.

Audi er tydeligvis fornøyd med A8 selv også, for når de nå har gitt den en facelift, snakker vi om ytterst forsiktige endringer. Du må nesten ha eid bilen i flere år for å kunne se det utenpå. LED-lys er installert i front- og baklykter og baklyktene har nå de samme lysrektanglene du finner på A6 Avant med LED-lys. Speilene er også blitt nye. Det er også litt mer krom på dørhåndtakene og antallet farger er utvidet. Med andre ord: Nåværende eiere har ingen grunn til å frykte at A8´en deres plutselig skal se gammel ut.

Hvilke endringer er det så som ikke synes? Jo, Audi har lagt vekt på å gjøre bilen enda mer komfortabel. Tykkere glass i vinduene og noen kilo med ekstra støydempingsmateriale gjør at det er svært stille inne i A8. Audi skryter nå av å ha en av klassens mest stillegående biler, og det tror vi ingen kan arrestere dem på.

Vis mer

Ny og billigere åtter

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


Styringen er fintunet og blitt litt mer presis og understellet er optimalisert for å bedre kjøreegenskapene. Fortsatt merkes det at A8 har veldig mye aluminium i seg. Til å være så stor, føles den overraskende lettbent. Selv i autobahn-hastigheter helt opp mot sperra på 250 km/t, er A8 lett kontrollerbar og forutsigbar.

Vi flyter av gårde, godt skjermet fra omgivelsene og det er skummelt lett å bli fartsblind. Da kan det komme godt med at Audi har fått på plass nytt sikkerhetsutstyr. Filskiftevarsleren sier fra med vibrasjoner i rattet. Den aktiviseres fra 65 km/t. Du kan også få blindsonevarsler som blinker gult i speilhuset.

I Norge selges 80 prosent av alle A8 med 3-liters diesel. Kanskje vil noen nå heller velge den nye innstegsmotoren som er en 2,8-liters bensin-sekser. Den yter 210 hestekrefter og kan tilby 280 newtonmeter mellom 3.000 og 5.000 omdreininger. Det gir 0-100 km/t på åtte sekunder, toppfarten er på 238 kilometer i timen. Denne modellen fås kun med forhjulstrekk og er utstyrt med Audis trinnløse multitronic-kasse.

Forbruket er svært hyggelig for en bil i denne klassen, snittet er på 0,83 l/mil og CO2-utslippet på 199 g/km. Prisen er også en hyggelig nyhet. Mens 3-liters dieselen vil starte på 994.600 kroner, ”sparer” du temmelig nøyaktig 100.000 kroner på kjøpe 2,8-literen. Den har startpris på 895.000 kroner, men NB: Da får du altså ikke quattro.

Skal du kjøpe sedan i denne prisklassen har du all grunn til å være kresen. Her kan du velge blant det ypperste fra alle statusmerkene. Etter vår mening sliter A8 litt med å hamle opp med Mercedes S-klasse som tvers igjennom er en nyere bil. Mer luksuriøs og minst like god å kjøre. På kjøreegenskaper banker også BMW 7-serie Audien, men utseendet til A8 faller nok mer i smak hos de fleste.

”Nye” A8 er i Norge rundt årsskiftet.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder