Ny Nissan X-Trail avduket

Andre generasjon Nissan X-Trail har blitt større, men når det kommer til utseende har Nissan-designerne vært overraskende forsiktige.

Dagens Nissan X-Trail ble introdusert i Europa høsten 2001 og kom til Norge på nyåret 2002. Den gangen lot vi oss imponere over X-Trail, og kåret bilen til nest beste kjøp i vår store folke-SUV-test. Siden den gang har det blitt solgt mer enn 8.400 X-Trail her i landet og bilen har hvert år vært blant Norges 21. mest populære biler. I fjor ble det solgt mer enn 1.700 X-Trail, som dermed utgjorde mer enn halvparten av det totale Nissan-salget.


Utdatert

Det har imidlertid skjedd svært mye i folke-SUV-klassen siden 2002 og modellen fremstår i dag i våre øyne som en utdatert modell. I tillegg kom X-Trail relativt dårlig ut av det nye avgiftssystemet. Dette har resultert i at X-Trail-salget har stupt og at denne viktige modellen for Nissan i praksis er "ferdig".

17 centimeter lengre

Vis mer

Ny Nissan X-Trail avduket

  1. Store X-Trail II-bilder
Vis mer


Nå har imidlertid den norske Nissan-importøren fått gode nyheter - en helt ny modell er like om hjørnet. Andre generasjon X-Trail er 463 centimeter lang, noe som ifølge Nissan betyr at den har vokst med hele 17,5 centimeter sammenlignet med dagens utgave (445,5 cm). Nissan har foreløpig ikke sluppet fullstendige tekniske data, og vi vet derfor ikke noe om bredde og høyde. Det forundrer oss imidlertid ikke om bilen har vokst noen centimeter også i disse retningene.

Fortsatt kantete

Mens konkurrenter som Toyota RAV4 og Honda CR-V har fått stadig mykere linjer, har Nissan i likhet med Land Rover (Freelander) valgt å beholde en kantete, maskulin og offroad-aktig design. I det hele tatt er den nye utgaven overraskende lik modellen den skal erstatte.

Fortsatt femseter

Selv om bilen altså har blitt hele 463 centimeter lang, vil X-Trail forbli en femseter. Dette i motsetning til nye Mitsubishi Outlander, nye Hyundai Santa Fe og nykommer Chevrolet Captiva. Nissan skryter imidlertid av at interiøret skal ha blitt langt bedre. Og det håper vi for Nissans skyld. Dagens X-Trail-interiør er nemlig blant de simpleste og billigste man finner i dagens bilverden. Vi tar ikke sjansen på å uttale oss altfor bastant på grunnlag av bildene, som viser et ryddig, men kanskje litt kjedelig interiør.

"Dobbeltdekker"

Vis mer


Nissan legger vekt på at nye X-Trail får et såkalt "dobbeltdekker"-system i lasterommet, noe som i praksis betyr et dobbelt gulv. De publiserte bildene viser også at baksetene kan felles helt flatt ned i gulvet. Dette er bra, men den norske importøren hadde ikke informasjon som tilsier at bilen får fleksi-detaljer som lengeregulering av baksetene.

Firehjulsdrift, diesel og automat

Nye X-Trail blir tilgjengelig med fire motoralternativer, hvorav to helt nye dieselmotorer. Disse har begge et slagvolum på 2,0 liter, og skal yte henholdsvis 150 og 173 hestekrefter. Disse erstatter dagens 2,2-liter, som yter 136 hestekrefter og som slipper ut hele 206 gram CO2 per kilometer. Begge de to dieselmotorene vil kunne leveres i kombinasjon med automatgir. Det betyr at Nissan blir en av få produsenter som kan friste med firehjulsdrift, dieselmotor og automatgir i denne prisklassen.

Vis mer


I tillegg vil bilen tilbys med de samme bensinmotorene som i dag, en 2,0-liters 140-hester og en 2,5-liters 165-hester. 2,0-literen kan leveres med trinnløs automatgirkasse (CVT).

Nissan opplyser også at nye X-Trail har fått ny firehjulsdrift-teknologi, og at både bakkestart- og utforbakkeassistent følger med på kjøpet.

Kommer i august

Det er foreløpig ikke klart hva X-Trail II vil koste, men den norske importøren antyder at prisene sannsynligvis ikke vil ligge altfor langt unna prisene for dagens utgave. Det betyr i tilfelle at vi snakker om pluss/minus 400.000 kroner, avhengig av utstyrsnivå.

Nye X-Trail vil bli lansert i Norge i august.

  • Store X-Trail-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder