Note beholder grunnfasongen, men fornyes ellers fullstendig i forhold til dagens utgave Foto: Nissan
Note beholder grunnfasongen, men fornyes ellers fullstendig i forhold til dagens utgave Foto: NissanVis mer

Ny Nissan Note med uvanlige løsninger

Nissan Note kommer nå i helt ny utgave, med uvanlig teknologi og praktiske løsninger som sine tilsynelatende største styrker.

Nissan har i Norge de siste årene først og fremst handlet om Qashqai og Qashqai+2 i tillegg til elbilen Leaf. Men den japanske produsenten har flere strenger å spille på. Note fornyes nemlig og kommer i generasjon nummer to.

Nåværende Note har aldri blitt noen stor slager i Norge, i likhet med de fleste bilene i denne klassen. Og da snakker vi om småbilbaserte fleksibiler. Nylig testet vi to slike og undret oss over hvorfor ikke flere har valgt å se til dette segmentet når de skal kjøpe bil:

Duell: Ford B-Max mot Opel Meriva

Interessante løsninger

Nissan gjør i alle fall et hederlig forsøk, og nye Note ser spennende ut på flere måter. Én ting er at designen er helt fornyet i forhold til dagens utgave, men Note har også flere interessante teknologiske løsninger.

Note beholder grunnfasongen, men fornyes ellers fullstendig i forhold til dagens utgave Foto: Nissan

Blant annet blir det tilgjengelig en parkeringshjelper som gir deg et 360 graders oversiktsbilde av bilen. Bildene fra fire kameraer settes sammen slik at du på multimediaskjermen i midtkonsollen får opp et bilde som viser bilen ovenfra, med den hensikt å gi informasjon om hvordan du er plassert i forhold til gjenstander omkring.


Praktisk kamera

Nissan har allerede teknologien i blant annet Qashqai, men i Note kombineres den i tillegg med tre sikkerhetssystemer som går under samlenavnet Nissan Safety Shield. I praksis handler dette om blindsonevarsling, vinglevarsler og en avansert ryggesensor som oppdager og advarer mot objekter som beveger seg bak bilen under rygging. Det litt spesielle er at alle tre systemene opererer med basis i ett bakmontert vidvinkelkamera. Dette kameraet vaskes for øvrig automatisk ved behov for å beholde sikten.

DinSide tester Nissans Safety Shield

Mer oppsiktsvekkende enn teknologien i seg selv er nok tilgjengeligheten av den i en såpass liten og rimelig bil. Dette viser igjen at avansert teknologi beveger seg fra de store og dyre bilene nedover til de rimeligere segmentene. Dette ser man også i en konkurrent som Ford B-Max.

Tre motorer

Dette gjelder til en viss grad også på motorfronten hvor det finnes tre alternativer. Innstegsmotoren, en 1,2-liters bensinvariant med 80 hester og 110 Newtonmeter, virker riktignok ikke som noen stor revolusjon, men storebror ser litt morsommere ut. Slagvolumet er 1,2 liter også for den, men man har lagt til en kompressor, og effekten stiger da til 98 hester og dreiemomentet til 142 newtonmeter. Motoren går under betegnelsen DIG-S.

Begge disse bensinmotorene er tresylindrede. Det er ikke så uvanlig, men kombinasjonen tre sylindre og kompressor er ikke hverdagskost, selv om motoren allerede er introdusert i Micra.

Duell: Toyota Verso-S mot Hyundai ix20

Kan kobles ut

Vis mer


Momentkurven er også ganske uvanlig for en overladet motor, med maks moment helt oppe på 4.400 omdreininger. Forhåpentligvis har motoren likevel noe av den samme styrken i de lavere turtallsområdene som moderne turbomotorer har fremvist i det siste. Kompressoren kan for øvrig kobles fra motoren ved hjelp av en elektronisk kløtsj når det ikke er bruk for den, blant annet for å spare drivstoff. Derfor klarer denne motoren seg også med 0,43 liter og 99 gram CO2. Med trinnløst automatgir er oppgitt utslipp på 119 gram.

Den svakeste bensinmotoren bruker til sammenligning 0,47 liter og slipper ut 109 gram CO2. Snakker vi forbruk, er det likevel dieselversjonen som er best. Den klarer seg med 0,36 liter og 95 gram CO2. Da handler det om en 1,5-liter med 90 hestekrefter.

Skyvbare bakseter

Note er fortsatt en fleksibil og fokuset på praktiske løsninger er nok derfor viktigere enn motorer for kundene. Plassforholdene kan vi ikke bedømme ennå, men det er positivt av baksetene kan skyves i lengderetningen, for å justere forholdet mellom bagasjeplass og benplass for baksetepassasjerene.

Note skal vises på bilutstillingen i Genève i mars og kommer til Norge en gang til høsten.