Ny motorserie fra Mercedes-Benz

Muligens inspirert av tidligere samarbeidspartner Mitsubishi satser Mercedes-Benz videre med direkteinnsprøytede bensinmotorer.

Vis mer

Ny motorserie fra Mercedes-Benz

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer


Nøkkelen til effektøkningen og det reduserte forbruket ligger i bedre kontroll med bensininnsprøytningen ved hjelp av piezoelektriske injektorer. Blandingen av bensin og luft kan kontrolleres i en større del av forbrenningssyklusen, og de nye injektorenes evne til å kjapt levere passende mengde bensin gjør at motoren kan kjøres magert selv under hard belastning.

CLS først ut

Den første bilen som får det nye innsprøytningssystemet blir CLS 350 CGI. CGI står for Stratified-Charged Gasoline Injection. Effektøkningen er på 20 hestekrefter, nå er det 292 hestekrefter som gjelder. Også dreiemomentet har fått et løft til 365 Nm, 15 Nm bedre enn CLS 350 uten CGI. O-100 km/t-tiden er redusert med tre tideler til 6,7 sekunder.

Mest imponerende er likevel det reduserte forbruket, gjennomsnittsforbruket ligger på 0,91 l/mil, og ved jevn hastighet reduseres forbruket med inntil 15 prosent. Og dette er i forhold til en i utgangspunktet effektiv motor.

Den gode kontrollen med bensinstrømmen gir også andre fordeler, blant oppnår katalysatorene driftstemperatur i løpet av ti sekunder ved kaldstart.

Mercedes-Benz CLS 350 CGI dukker opp i løpet av høsten, og den nye motoren vil nok også bli tilgjengelig i resten av bilene fra Mercedes-Benz som har denne V6-bensinmotoren.

Store bilder av CLS 350 CGI.

  • Oversikt over det omfattende motorutvalget til Mercedes-Benz.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder