Nyheten fra Skoda viser hvordan den sjette modellrekken fra merket skal se ut. MissionL er navnet og den preges av renskårne linjer. Foto: Fred Magne Skillebæk
Nyheten fra Skoda viser hvordan den sjette modellrekken fra merket skal se ut. MissionL er navnet og den preges av renskårne linjer. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Ny modell fra Skoda

FRANKFURT (DinSide Motor): Vi har sett Skodas nyeste i Frankfurt - den viser hvordan kommende modeller vil se ut.

Skodas hovedattraksjon på årets bilutstilling i Frankfurt er et designkonsept kalt MissionL. Konseptet ble for første gang vist på Volkswagen-konsernets "før-show-show" i går kveld 12. september.

Denne konseptbilen byr på et glimt av Skodas sjette modellinje som vil bli lansert i Europa, Russland og Kina i 2012. Skoda bekrefter at den har "nær serieprodusert" design.

Før utgangen av dette året vil merket også lansere en ny kompakt sedan i India.

Rene linjer

MissionL viser renskårne linjer og målet har vært presisjon ned til hver detalj. Vi synes proporsjonene er klassiske - kanskje i overkant konservative, men velbalanserte, noe Skoda hevder er resultatet av en kombinasjon av rene flater og skarpe linjer. Konseptets tilstrebede inntrykk av både robusthet og eleganse er understreket av en markert linje langs sidene kombinert med 18-tommers lettmetallfelger.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Nyheten fra Skoda viser hvordan den sjette modellrekken fra merket skal se ut. MissionL er navnet og den preges av renskårne linjer. Foto: Fred Magne Skillebæk


Designveien fremover

I likhet med konseptet VisionD, som vi omtalte i vår, har MissionL designelementer som gir en pekepinn om merkets nye designspråk. Logoen er nå sentrert svært synlig i forkant av panseret. Grillen består av vertikale lameller, satt i en forkrommet ramme. Bilens lykter danner et firkløver og skal være ekstra synlige i skumringen. Krystallstruktur går igjen både i interiør og eksteriør, noe som skal være en referanse til tsjekkisk håndverk.

Interiør

Baklyktene er i hvit og klar utførelse og har den den typiske C-formen som er et av Skodas kjennemerker. Konseptet har et panorama-glasstak i mørk utførelse. Interiøret skal ifølge Skoda kombinere avansert ergonomi med høy funksjonalitet. Også her ser vi rene linjer, men vi går ut fra at både materialer og farger er spesifikke for denne konseptmodellen.

– Vi har hatt en ren tilnærming til denne designstudien, ved at vi har strukturert overflatene enkelt, men imponerende, sier Jozef Kaban, leder for Skodas designavdeling.

– Resultat er at bilen har fått et sterkt og sporty utseende med et ungdommelig preg.

Les her om andre nyhheter som vises i Frankfurt.