<b>SNERTEN LITEN SAK:</b> Hyundai viste sin ix25 på bilutstillingen i Beijing nylig. Dermed får segmentet med de rimeligste SUV-ene og crrossoverne, som Peugeot 2008, Renault Captur, Ford EcoSport og VW Taigun, et nytt tilskudd. Foto: HYUNDAI
SNERTEN LITEN SAK: Hyundai viste sin ix25 på bilutstillingen i Beijing nylig. Dermed får segmentet med de rimeligste SUV-ene og crrossoverne, som Peugeot 2008, Renault Captur, Ford EcoSport og VW Taigun, et nytt tilskudd. Foto: HYUNDAIVis mer

Ny mini-SUV: Hyundai med ix25

Hyundai ix25 har valgt et mer seriøst oppsyn enn noen av konkurrentene.

Familielikheten med storebrødre Santa Fe og ix35 er påfallende. Det er tydelig at den koreanske bilprodusenten har valgt ikke å gå nye designveier når de skal lansere en liten SUV i Opel Mokka/Peugeot 2008/Renault Captur/Ford EcoSport-klassen.

Suzuki ikke lenger alene

Det er først relativt nylig at flere store bilprodusenter har begynt å lage SUV/crossovere basert på småbil-plattformer. Dette er jo segmentet der Suzuki var pioneren, og stort sett alene, bortsett fra delvis SUV-aktige biler som Fiat Panda 4x4 og Mini Countryman. Felles for dem er at de ikke måler så mye mer enn fire meter i lengden. Det har vist seg å være smart av dem - de fleste modellene har solgt bedre enn forventet.

Kia Soul-slektning

Hyundai er sparsommelige med både spesifikasjoner og bilder, men presiserer at den er utstyrt med en Nu 2.0-motor. Det er dessuten svært sannsynlig at den deler plattform med konsern-"fetter" Kia Soul. Sistnevnte er nå på vei ut i markedet også som elbil. Her kan du for øvrlig lese om vår test i vinterkulde av prototypen av Soul EV.

KONSEPT? Vel, bilen ser rimelig produksjonsklar ut og Hyundai legger heller ikke skjul på at den ferdige produksjonabilen kommer til høsten. Foto: HYUNDAI Vis mer


Som Mokka

Dimensjonene gjør den til en direkte konkurrent til Opel Mokka: 427 centimeter lang, 178 centimeter bred og 163 centimeter høy - med en akselavstand på 159 centimeter.

I denne omgang er bilen presentert som konseptbil, men det presiseres at produksjonsbilen kommer til høsten. Det er dermed en viss sjanse for at vi får se den på bilutstillingen i Paris i oktober.

Til høsten

Vi vil i så fall komme tilbake med mer om spesifikasjoner og eventuelt priser. At den blir rimeligere enn merkets folkesuv ix35 er uansett sikkert.

Mer om konkurrentene kan du lese her: