S-klasse er en stor bil på godt over fem meter Foto: Mercedes
S-klasse er en stor bil på godt over fem meter Foto: MercedesVis mer

Ny Mercedes S-klasse avduket

Mercedes kommer med nytt flaggskip. Og til tross for det tradisjonsrike navnet er S-klasse spekket med moderne teknologi.

S-klasse er på mange måter Mercedes' klassiske flaggskip, i tillegg til de mer spesialiserte sportsmodellene. Selv om slike sedaner ikke selger all verdens i Norge, er det en viktig signalmodell overfor kundene. Denne bilen viser vei både på design og ikke minst teknologi.

Og her skal konkurrentene få litt å bryne seg på. Da snakker vi først og fremst om biler som BMW 7-serie, Audi A8, Jaguar XJ og Porsche Panamera. Ambisjonen er klar: Dette skal være verdens beste bil, og Mercedes vil være best i alle kategorier i forhold til konkurrentene.

Fremsynt fjæring

Det er store ord som passer best i en pressemelding, men Mercedes satser høyt med teknologi som eksempelvis aktiv fjæring basert på et kamera som «leser» veien og justerer fjæringen tilsvarende. Dette er ifølge Mercedes en verdensnyhet, og det tillater bilen å optimere oppsettet til enhver tid, til og med før forandringene i veibanen faktisk treffer bilen. Systemet er tilvalg til de åttesylindrede variantene. Alle bilene har uansett luftfjæring.

S-klasse er en stor bil på godt over fem meter Foto: Mercedes


C-klasse i "norgesversjon"

Holder deg på veien

Naturligvis har du også en rekke avanserte førerassistentsystemer, deriblant aktiv fartsholder som fungerer i hastigheter fra 0 til 200 kilometer i timen, og som ved hjelp av lette styreimpulser hjelper deg å holde bilen midt i fila. Kjører du under 60 kilometer i timen er den heller ikke avhengig av klar oppmerking på veien, men orienterer seg ved hjelp av bilen foran.

Det er naturligvis også en rekke avanserte sikkerhetssystemer på plass, samlet under betegnelsen «Pre-Safe». Det innebærer at bilen automatisk kan stoppe for fotgjengere og forankjørende biler i hastigheter opptil 50 kilometer i timen. Systemet er aktivt helt opp til 72 kilometer i timen, og kan også bremse for kryssende trafikk.

- Autobrems like viktig som kollisjonsputer

S-klasse kan også oppdage at andre biler er i ferd med å kjøre inn i deg bakfra, og varsle dem med pulserende baklys og om nødvendig aktivere bremsene for å minske faren for nakkeskader og sekundære ulykker som følge av den plutselige akselerasjonen ved påkjørsel bakfra.

Setebeltekollisjonspute

Dersom det skulle smelle har S-klasse blant annet integrerte kollisjonsputer i setebeltene bak, og beltene drar deg automatisk vekk fra kollisjonsretningen før du blir kastet av gårde.

En annen litt mer morsom ting er at det utelukkende er benyttet LED-lys i hele bilen, både foran, bak og innvendig. Til sammen har nye S-klasse om lag 500 LED-lys, og ikke en eneste tradisjonell lyspære.

Motorer

Det blir naturligvis en rekke motoralternativer, og først ut er S 400 Hybrid, S 500, S 350 Bluetec og S 300 hybrid. Det er verdt å legge merke til at sistnevnte faktisk er en firesylindret dieselmotor, og forbruket ligger helt nede på 0,44 liter per mil og 115 gram CO2. Det må sies å være oppsiktsvekkende i denne klassen, og særdeles gunstig for Norge. Effekten er 204 + 20 hestekrefter fra henholdsvis dieselmotoren og elmotoren.

S 400 hybrid byr 306 + 20 hester og et forbruk på 0,63 liter per mil med 147 gram CO2 i utslipp. S 500 er toppmodellen foreløpig og har hele 455 hester og 700 newtonmeter. Forbruk og utslipp er 0,86 liter og 199 gram. S 350 Bluetec har 258 hester fra en dieselmotor som trenger 0,55 liter og slipper ut 146 gram CO2.


Alle motorer er utstyrt med en syvtrinns automatkasse. Det kommer også flere motorer etter hvert, blant annet en plug-in-hybrid basert på S500 som skal klare seg med under 0,4 liter per mil.

Ny: Mercedes GLA

Kort og lang

S-klasse blir for øvrig tilgjengelig både med "kort" og lang akselavstand. Vi sier "kort" fordi dette er en diger bil med sine 512 centimeter i korteste utgave. Da er akselavstanden hele 304 centimeter. Lang akselavstand betyr 317 centimeter, og en total lengde på 525 centimeter.

Heldigital

S-klasse har et interiør som balanserer mellom det klassisk konservative og det moderne. Det er masse treverk i utstillingsbilen, men hele instrumentpanelet er heldigitalt, og dessuten solid dimensjonert med sine 12,3 tommer. Det er større enn de største nettbrettene fra for eksempel Apple og Samsung. Her kan du forøvrig lese mer om hvordan interiøret skal dufte.

Det er en enorm mengde informasjon om teknologi, detaljer og løsninger som er presentert av Mercedes. Mye av dette får vi komme tilbake til, sammen med norske priser når de er klare.