Ny Mercedes M-klasse

En helt ny M-klasse er på vei fra Mercedes. Den blir en god del større en nåværende modell og tre nye motorer er også på plass.

Ny Mercedes M-klasse

  1. Store bilder


Mercedes skapte bølger da de lanserte en SUV i 1997. Til tross for at japanere, engelskmenn og amerikanere hadde bygd biler i mer elle mindre nærhet av M-klasse, fikk Mercedes æren for å ha skapt en ny klasse - finslipt luksusbil med firehjulsdrift, høy bakkeklaring og terrengegenskaper.

På bilutstillingen i Detroit om et par uker vil den nye M-klassen til Mercedes bli vist. Samtidig vil den nye modellen bli utstyrt med 7-trinns automatkasse (7G-TRONIC), luftfjæring (Airmatic), forhåndsbeskyttelse av passasjerer ved mulige ulykker (Pre-safe) og tre nye motorer.

Den er også større enn sin forgjenger. I lengden har den strukkket seg med 15 centimeter og det betyr at den totale lengden nå er 4,79 meter. Den er også 7,1 centimeter bredere og akselavstanden har økt med 9,5 centimeter.

Motorer

Av fire tilgjengelige motorer er tre av dem ny i M-klasse. De to dieselmotorene er nye og er for første gang V6-ere. ML 320 CDI er utstyrt med en V6-motor med 224 hestekrefter og 510 newtonmeter som er tilstede fra 1.600 omdreininger i minuttet. Det andre dieselalternativet er ML 280 CDI som også er en V6-er. Den yter 190 hestekrefter og dreiemomentet på denne er 440 newtonmeter.

Den minste bensinvarianten blir ML 350 som får den nye 24-ventilers V6-eren under panseret. Den yter 272 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 350 newtonmeter. Mens vi venter på AMG-modellen blir ML 500 kraftigste bensinmodell. Den har 306 hestekrefter.

En 7-trinns automatkasse er standard på alle motorene. Legg også merke til at girspaken ikke lenger er plassert mellom setene, men på rattstammen.

Videreutviklet firehjulsdrift

Firehjulsdriftsystemet er videreutviklet med systemer for nedstigning i bratte bakker, igangkjøringsassistanse og ABS-system tilpasset terrengkjøring. M-klasse kan bestilles med to ulike varianter firehjulsdrift. Standardversjonen leveres uten reduksjonsgir, mens de som bestiller terrengpakke får en totrinns fordelergirkasse med terrengutveksling. Da følger det også med manuell eller automatisk innkopplingsbar differensialsperre (100 prosent mellom for- og bakaksel) og en versjon av luftfjæringen som er tilpasset terreng. Da kan bakkeklaringen ved behov økes med 11 centimeter til 30 centimeter. Da klarer M-klasse en vadedybde på maksimalt 60 centimeter.

Dekkene som skal sørge for bakkekontakt er i dimensjonen 235/65-17 på V6-modeller 255/55-18 på V8-modeller.

Foruseende sikkerhetsdetaljer

Mercedes har utviklet et sensasjonelt sikkerhetssystem som heter Pre-safe. På grunn av hendelser som bilen regner med kan føre til en ulykke forbereder den seg på smellen. Vi har testet dette på S-klasse og er meget imponert. I ny M-klasse vil seteryggen rette seg opp i mest mulig gunstig posisjon, sikkerhetsbeltene vil stramme seg (og de strammer seg mye!) og soltaket lukker seg.

Pre-safe henger sammen med ABS-systemet, bremseassistenten og ESP, og disse systemene til sammen "regner" ut om du er i ferd med å ende opp i grøfta.

Ny M-klasse skal være plass i Norge i til sommeren.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder