Ny Mercedes E-klasse

Mange kjenner E-klasse best fra baksetet i en taxi, men noen har også hatt gleden av å eie E-klasse privat. Nå kommer etterfølgeren som ble presentert på lilleputtmessen i Brüssel.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

4 år og 2 milliarder Euro og vips så har vi en ny E-klasse. Mercedes valgte å lansere bilen på lilleputtutstillingen i Brüssel, kanskje for å sikre mest mulig oppmerksomhet rundt sitt eget produkt uten konkurranse fra andre produsenter.

Nyvinninger

Når Mercedes kommer med en ny bil kan vi lese om det ene og det andre av finurlige oppfinnelser som skal gjøre livet bak rattet mer komfortabelt, underholdene og sikrere. Det er det denne gangen også. Sensotronic Brake Control (SBC) som vi har prøvd tidligere i SL 500 er nå standard på alle E-klasse modeller. Et multikontursete som tilpasser seg kjøreforholdene høres også mildt sagt spennende ut. Det er utstyrt med flere luftkamre som fyller og tømmer seg avhenging av kjøresituasjon. Det blir også mulig å bestille E-klasse med luftfjæringen Airmatic DC (dual control) som ytterligere skal forbedre komforten. Sensorer overvåker underlaget, kjørestil og belastning slik fjæring og demping alltid er best mulig tilpasset.

Ekstrautstyret brer også om seg når det gjelder klimaet i kupeén. Mercedes kan nå tilby et firesoners klimaanlegg (Thermotronic). Det betyr at de som sitter foran og på de ytre plassene i baksetet kan velge sin individuelle temperatur.

Sikkerhet

Her er det også flere nyheter i forhold til dagens modell. I tillegg til kollisjonsputer som utløses etter hvor hardt sammenstøtet er, har bilen beltestrammere som gir etter i to trinn etter hvor tung personen er som sitter i setet. E-klasse har også frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer og vinduskollisjonsputer. E-klasse har fått større deformasjonssoner som skal sørge for at passasjerdelen av bilen i større grad skal forbli uforandret ved et sammenstøt. E-klassens panser, forskjermer, bagasjeromslokk, samt front og hekkparti er laget i aluminium.

Motorer

I første omgang kommer E-klasse med fem motorer. Det er tre bensin- og to dieselmotorer. Minste bensinmotor blir E 240 med 2,6 liters slagvolum og 177 hestekrefter, 7 hestekrefter mer enn utgående modell. Dreiemomentet er det samme og ligger 240 newtonmeter. E 320 får uforandret effekt og får dermed 224 hestekrefter og 315 newtonmeter. E 430 forsvinner til fordel for det mer velklingende navnet E 500. E 500 er utstyrt med en femliters V8 motor med 306 hestekrefter og 460 newtonmeter. I tillegg til dette vil det senere komme nye firesylindrete bensinmotorer med kompressor og en AMG-versjon. AMG-versjonen vil få den samme motoren som SL 55 AMG. Det vil si V8 med kompressor, 476 hestekrefter og 700 newtonmeter.

På dieselsiden vil det i første omgang bli tilgjengelig 220 CDI som har fått 7 hestekrefter og 35 newtonmeter ekstra i forhold til dagens modell. Den har nå 150 hestekrefter og 340 newtonmeter. Foreløpig toppmotor i dieselprogrammet er rekkefemmeren 270 CDI. Her har effekten økt fra 170 til 177 hestekrefter og dreiemomentet har steget til hele 425 newtonmeter. Etter dette kommer det E 200 CDI, E 320 CDI og E 400 CDI.

Tre utstyrsvarianter

Som tidligere er E-klassen tilgjengelig i Classic, Elegance og Avantgarde. Classic er grunnmodellen, Elegance er luksusvarianten og Avantgarde skal ta seg av det sportslige.

Prisene på den nye E-klassen er ikke klare, men den blir selvsagt dyrere enn dagens modell. Bilene er på markedet i Norge fra mars.

Gå ikke glipp av de store bildene på denne lenken.

Relaterte artikler

  • Her finner du flere Mercedes-nyheter
  • Her finner du våre Mercedes-tester