Ny Mercedes E-klasse prøvekjørt

Det tar tid og koster mye penger og utvikle nye biler. 4 år og 16 milliarder kroner er ressursene som har gått med under utviklingen av ny E-klasse.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ikke nok med det. Denne modellen skal ha en levetid på syv år. Noen lette utregninger forteller da at arbeidet med den neste E-klassen antagelig vil være i gang om tre år for å ha en ny modell klar i 2009.

Opplevelsen

Vi har kjørt en av de bilene som kan bli en av storselgerne, E 220 CDI. Med en oppgradert motor som nå yter 150 hestekrefter og 340 newtonmeter følte vi at dette ga god fremdrift. Det rykker til ved 2.000 omdreininger, og selv med fire personer i bilen gikk det temmelig greit.

Når vi beveget oss opp til C 270 CDI ble selvsagt denne følelsen forsterket ytterligere. 177 hestekrefter og 425 newtonmeter mellom 2.000 og 2.600 omdreininger er tøft. Vi kjørte denne motoren sammen med utstyrsnivå Avantgarde (sportslig), og fant tonen direkte. 270-motoren sparker i fra skikkelig. Massivt dreiemoment i mellomregisteret gjør at denne motoren fremstår som en klar favoritt foran E 240 - selv om E 240 koster 23.000 kroner mindre E 270 CDI. E 240, som har en 2,6-liters motor, yter også 177 hestekrefter, men nøyer seg med 240 newtonmeter, 185 newtonmeter mindre enn E 270 CDI. Heldigvis er det ingen avgifter på newtonmeter ennå, og dette gjør diesel til et godt alternativ.

På veien

Ute på veien merker vi tydelig at E-klasse liker å lange ut. Den sitter også godt i svingene, men selv ikke Avantgarde-seter passer godt nok på kroppen under svingkjøring. Komforten er på topp og du må nok kjøre ekstremt langt før går lei av dette førersetet. Støynivået er behagelig og dieselmotorene vi kjørte hadde et mye mer behagelig lydbilde en V6-eren i E 240. For de som liker å få mye lys inn i kupeen kan du ved å legge på 17.500 kroner få panoramasoltak. Da har du store glassflater både foran og bak og foran kan det også åpnes.

Like stor

De utvendige målene er så å si identiske med den utgående modellen. Likevel føles plassen i den nye E-klasen mer krampaktig. Det virker som den gedigne plassen som vi har vært vant til fra E-klasse tidligere, ikke lengre er tilstede. Vi skal ikke utrykke oss for bastant her, men E-klasse var en av få sedaner som greit plasserte tre voksne i baksetet, og vi er redd det ikke lengre er tilfellet.

Nyvinninger

Den nye E-klassen har adoptert bremsesystemet fra den nye SL’en, Sensotronic Brake Controll (SBC). Dette er et elektrohydraulisk bremsesystem som etter en test av SL 500 og prøvekjøringen i går, har overbevist i lange baner. Bremseeffekten er enorm og stabiliteten under oppbremsing er god. En forskjell fra ”vanlige” bremser er at du ikke kjenner risting i pedalen når ABS-systemet jobber. Her er pedalen rolig hele tiden.

E-klassen kan nå også leveres med et nytt luftfjæringssystem. Det er standard på E 400 CDI og E 500 og leveres som ekstrautstyr på de andre modellene til en prislapp på 17.500 kroner. Noe annet spennende er det dynamiske kontursetet som koster 6.020 kroner per side foran og skal fungere slik at det aktivt hjelper til med å holde deg på plass under svingkjøring.

Hva kommer når?

E 240, E 320, E 500 E 220 CDI og E 270 CDI blir lansert i morgen. E 200 kompressor, E 55 AMG og E 320 CDI kommer i september. Januar neste år kommer E 200 CDI og i mars neste år kommer E 400 CDI og stasjonsvogn.
På lenkene under finner du mye mer om den nye E-klassen, priser og flere bilder.

Stor omtale av den nye E-klassen.

Flere store bilder av E-klassen.

Priser på ny E-klasse.

Relaterte artikler

  • Her finner du flere Mercedes-nyheter
  • Her finner du våre Mercedes-tester