Ny Mercedes E-klasse ikke langt unna

Neste generasjon Mercedes E-klasse er kun måneder unna. Vi korter ventetiden med noen spionbilder og mer informasjon om den viktige modellen.

«Dagens firesylindrede dieselmotor forsvinner og erstattes av en ny omtrent like stor 2,1-liter. »


Dagens E-klasse kom i 2002 og det betyr at det med en normal livssyklus er klart for en ny modell i 2009. Så er også tilfellet og etter alt å dømme vil den nye modellen ble presentert allerede i begynnelsen av neste år.

Tøffere

Sammenlignet med dagens klassiske og litt forsiktig design, vil vi trolig se betydelig mer markante og særpregede linjer på neste generasjon. De kraftige hjulbuene på dagens S-klasse vil nok i en eller annen form overføres. I tillegg blir fronten spissere og får mer firkantede lykter enn de runde som sitter på dagens modell. Todelingen vil imidlertid fortsatt være til stede, men ikke like fremtredende.

Vis mer

Ny Mercedes E-klasse ikke langt unna

  1. Store bilder av neste Mercedes E-klasse


Hekken blir nok litt mer lik den på dagens utgave, men vi blir ikke overrasket dersom inspirasjonen i stor grad hentes fra nye C-klasse.

Nye motorer

Når det gjelder det tekniske, vil vi se en ganske kraftig utvikling fra dagens modell. Det gjelder ikke minst motorene. Mye vil bli byttet ut, og spesielt i den billigste enden er det meste nytt. Dagens firesylindrede dieselmotor forsvinner og erstattes av en ny omtrent like stor 2,1-liter.

Spennende dieselmotor

Den nye dieselmotoren får dobbelturbo og et svært bredt register. Likevel blir effekten den samme. Det betyr 136 hester i 200 CDI og 170 hester i 220 CDI. I tillegg er det godt mulig at den samme motoren vil komme også med 204 hester under navnet 250 CDI, slik tilfellet blir i C-klasse neste år.

Turbo

Vis mer


Også innstegsmotoren på bensinsiden vil etter all sannsynlighet fornyes. I så fall byttes kompressoren ut med turbo på 1,8-literen og direkteinnsprøytning adderes. Men ytelsen vil være den samme også i denne motoren. Det betyr 184 hestekrefter i 200 Turbo, eller hva man nå vil navngi den.

De større bensinmotorene vil trolig videreføres fra dagens E-klasse, men vi regner med at 3,5-literen uten direkteinnsprøytning forsvinner. Dermed står versjonen med 292 hester og 360 newtonmeter igjen alene. Vi regner også med at E 500 med en 5,5-liters V8er på 388 hester blir å finne i modellutvalget.

Vi vet imidlertid at Mercedes skal lage både seks- og åttesylindrede turbomotorer innen et par år. Men det meste tyder på at disse kommer til E-klasse litt etter introduksjonen.

Dieselhybrid

Det samme gjelder hybrid-modellen. Denne vil trolig hete E 300 Bluetec Hybrid og blir sannsynligvis en av de aller første dieselhybridene på markedet. Til tross for hva navnet indikerer, vil den få den samme firesylindrede motoren som eventuelt også kommer som 250 CDI som altså har 204 hester. Men i tillegg får den også en liten el-motor på 20 hestekrefter som både vil gi lavere forbruk og bedre ytelser. Denne bilen vil trolig ikke komme før en gang i 2010.

Førerhjelp

Vis mer


Ellers blir det naturligvis mye spennende teknologi om bord i nye E-klasse. En rekke førerhjelpende systemer skal sørge for at bilen holder seg på veien og i tillegg leser den nødvendige informasjonen på veiskiltene.

AMG

Firehjulsdrift og automatgir med syv trinn vil også være på plass. I tillegg kommer det naturligvis en definitiv topputgave fra AMG. Mercedes pleier vanligvis å presentere AMG-utgavene kort tid etter standardmodellene. Vi regner med at man viderefører 6,2-literen fra i dag, sannsynligvis fortsatt uten turboladning.

Neste generasjon Mercedes-Benz E-klasse skal vises på Genève-utstillingen i mars neste år. Stasjonsvogna kommer trolig et halvt års tid senere.

Mer om nye motorer fra Mercedes-Benz.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder