Ny Mercedes-Benz CL 65 AMG: Ultimat kontinentkrysser

Med nye CL 65 AMG vil du se på det å krysse et kontinent som avslappende rekreasjon. Med 612 hestekrefter burde det ikke ta så lang tid heller. Mercedes-Benz CL 65 AMG er blant det ypperste innen luksusdoninger.

Mercedes har etter hvert en lang rekke med muskelmodeller ved navn AMG. De aller dyreste og raskeste er utstyrt med en vanvittig V12’er med biturbo. Resultatet i nye CL er, som i S 65 og SL 65, 612 hestekrefter og solide 1.000 newtonmeter, og det med elektronisk begrensning. Hadde man ikke justert ned dreiemomentet, hadde det trolig ligger på nærmere 1.200 newtonmeter. Var det noen som sa at moderne dieselmotorer er sterke? Litt overraskende på noen kommer det kanskje at motoren også fantes i forrige CL 65 AMG, like sterk. Nye CL 65 AMG har altså om lag de samme fartsressursene som den gamle luksuskupeen, men på den andre siden er nye CL en bedre bil på omtrent alle andre punkter, og gamle CL 65 kan vel neppe beskyldes for å ha vært spesielt dau uansett.

CL 63 og CL 65

Vis mer

Ny Mercedes-Benz CL 65 AMG: Ultimat kontinentkrysser

  1. Store bilder


CL 65 AMG er det andre AMG-alternativet i CL-klassen. Fra før har vi CL 63 AMG som har den nye V8’eren på 6,2 liter. I CL yter den 525 hestekrefter og 630 newtonmeter, nok til å gi en akselerasjonstid fra 0-100 på 4,6 sekunder. V8-motoren er imidlertid av den turtallsglade typen, og kombinert med en syvtrinns automatkasse, passer den best til en mer sportslig kjørestil. Motoren i CL 65 AMG har en helt annen karakter i så måte. V12’eren er en langt eldre konstruksjon enn motoren i CL 63 og har faktisk mindre slagvolum, 6,0 liter. Forsynt med biturbo blir imidlertid kreftene formidable. Allerede ved 2.000 omdreininger produserer den det maksimale dreiemomentet på 1.000 newtonmeter. Toppeffekten på 612 hester er på plass ved lave 5.100 omdreininger i minuttet.

0-200 på 13,3 sekunder

Vis mer


Mercedes-Benz har valgt å kombinere motoren med en eldre og velprøvd femtrinns automatkasse. Momentet tatt i betraktning, burde ikke det by på noen problemer selv om det selvsagt gir en litt umoderne følelse. Prestasjonene er det imidlertid ikke noe å si på. I forhold til CL 63 er 0-100-tiden kappet med to tiendeler. Den klassiske øvelsen er nå overstått på 4,4 sekunder. 0-200 er kanskje enda mer imponerende; det klarer den over to tonn tunge bilen på 13,3 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men litt godsnakking med AMG, og kanskje et aldri så lite tillegg i prisen, burde løse det slik at du kan dundre mot horisonten uten å bli plaget av en brysom ”barnevakt”.

Utseendemessig er det ikke mye som skiller CL 65 AMG fra CL 63 AMG. Begge har AMG-styling i form av litt andre spoilere, sideskjørt og AMG-felger. Forskjellen kan imidlertid identifiseres på biturbo-merkene på fremskjermene.

100-0 på 35,6 meter

Vis mer


Med så mye krefter tilgjengelig, er bremsene av enda større betydning. Den biffen burde CL 65 fikse greit med sine nye ”high performance”-bremser med 390- og 365-millimeters skiver. Mercedes hevder at de skal klare å stoppe giganten fra 100 km/t på 35,6 meter. Aluminiumsfelger felger med dekk i dimensjonene 255/35-20 og 275/35-20 sørger for å forplante bremsekraften ned i bakken. Også understellet burde leve opp til hva som er under panseret med antikrenge-systemet ”Active Body Control” og tre kjøreprogrammer for blant annet fjærings- og dempingskarakteristikk.

CL 65 AMG vises i disse dager på bilutstillingen AutoRai i Nederland og kommer på markedet nesten umiddelbart etterpå. Her til lands blir det bare tatt eksemplarer dersom du eller noen andre bestemmer seg for å kjøpe et.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder