Ny Mercedes-Benz B-klasse: stjerne-fleksibilitet

Mercedes' A-klasse har fått en storebror: B-klasse, fleksibilen fra Stuttgart, vises i Genève.

Ny Mercedes-Benz B-klasse: stjerne-fleksibilitet

  1. Store bilder av B-klasse


Sitat:

"Bilen møter dagens bilists behov for et kjøretøy med mye plass, eksemplarisk komfort, ypperlige praktiske løsninger, spennende design og en høy grad av kjøreglede". Er dette Opel, i forbindelse med lanseringen av nye Zafira? Nei, det er Mercedes, i forbindelse med presentasjonen av nye B-klasse. Premium-merket entrer nå et segment, den kompakte fleksibil-kategorien, hvor Volkswagen, Opel, Ford, Renault og andre allerede en god stund har konkurrert om kundenes gunst. Det er åpenbart ikke for å begrense seg til noen rolle som statist.

Mer enn en forvokst A-klasse

Mercedes-Benz B-klasse defineres som et kjøretøy for reise, familie og fritid og som en kompakt "Sports Tourer". Hovedoppgaven er å frakte familie og bagasje fra et sted til et annet på en praktisk, bekvem og trygg måte uten at sjåføren kjeder seg ved rattet - og uten at han skammer seg over å sitte der: Mercedes satser nok på at image og status betyr noe også for denne kundegruppen.

Plassmessig tyder mye på at B-klassen kommer til å innfri forventningene. Tross kompakte mål (lengden er oppgitt til 4,27 meter, hvilket er syv centimeter mer enn Volkswagen Golf), er benplassen for baksetepassasjerer visstnok nesten like stor som i S-klasse, dette takket være en akselavstand på 2,78 meter. Det er mer enn en Ford Mondeo. Mercedes har forøvrig tatt patent på et konsept som bygger på sandwich-prinsippet: motor og girkasse befinner seg i en skråstilt posisjon foran, og delvis under, passasjercellen. Dette tillater en adskillig bedre plassutnyttelse enn i en tradisjonell sedan- eller stasjonsvogn-konfigurasjon.

Hva angår sikkerhet drar B-klasse også nytte av sandwich-konseptet. Takket være plasseringen av drivkildens elementer blir det mer plass tilgjengelig for deformasjonssonen i fronten, og i tillegg tillater en slik konfigurasjon at de mekaniske elementene i tilfelle frontkollisjon sklir nedover under passasjerene i stedet for å rykke innover i kupeen. De reisende er også plassert 20 centimeter høyere i passasjercellen, og det bidrar til bedre beskyttelse ved sidekollisjoner.


Diesel + turbo eller bensin + turbo

Kraftkildene som skal sørge for den nødvendige kjøreglede fordeler seg i utgangspunktet på seks firesylindrede alternativer. Som toppversjon slår her Mercedes til med en bensinmotor med turbo (ikke kompressor), og intercooler. Det er en ny tolitersmotor som byr på 193 hester og fremfor alt, gjennom hele registeret fra 1.800 til 4.850 omdreininger, et dreiemoment på 280 newtonmeter. Selv om det kanskje ikke er helt relevant for denne typen bil nevner vi allikevel at toppfarten oppgis til 225 kilometer i timen, og at sprinten fra null til hundre skal gjøres unna på imponerende 7,6 sekunder.

Vi får også opplyst at på dieselsiden stiller B 200 CDI med en common-rail motor som utvikler 140 hestekrefter og 300 newtonmeter. Ellers vet vi at det finnes en B 180 CDI også, og at denne, i likhet med B 200 CDI, fås med seks-trinns manuell girkasse. En trinnløs automatgirkasse, kalt Autotronic, tilbys mot pristillegg på alle varianter av B-klasse.

Kjøregleden skal også understøttes av den progressive styringsassistansen samt stabilitetsprogram koblet til styringen. Når det gjelder reiseopplevelsen i B-klasse, kan det nevnes at klimakontroll er standard på alle versjoner, likeledes elektriske vindusheiser og multifunksjonsratt.

B-klasse uttrykker klart et nytt ambisjonsnivå overfor kundegruppen yngre foreldre. Mercedes hevder at de ønsker å være trendsettere, og mener at de med B-klassen pløyer ny mark for et lovende, ungt markedssegment. Det håper de skal hjelpe dem til å øke sin markedsandel i Europa i nær fremtid.

Ny B-klasse skal være plass i Norge i til sommeren.

Store bilder finner du her.

  • Alle Genevè-nyhetene
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder