Automedia, Am Hafen Nr. 2, D-29490 Neu Darchau, GermanyTel.: +49 700 2886 6334E-Mail: info@automedia-online.com
Automedia, Am Hafen Nr. 2, D-29490 Neu Darchau, GermanyTel.: +49 700 2886 6334E-Mail: [email protected]Vis mer

Ny McLaren avløser SLR

McLaren har laget "gode" sportsbiler før. McLaren F1 har sikkert mange hørt om, og den har fortsatt høy status i de rette kretser.

McLaren F1, som er klekket ut av Gordon Murray, er fortsatt en av verdens raskeste biler. Den klarte 386 kilometer i timen i 1998. I ettertid er den i følge Wikipedia kun slått av biler med turbo eller kompressormotorer (for eksempel Koenigsegg og Bugatti).

McLaren F1 er utstyrt med en V12-motor fra BMW som BMW M utviklet for Gordon Murray og McLaren. Den finnes i en rekke varianter og effekten i gateversjon har i hovedsak vært 636 hestekrefter.

Senere har McLaren hatt et samarbeid gående med Mercedes med modellen SLR McLaren. Denne har vi kjørt en del i sommer, og vi kommer snart med en sak hvor du får vite det meste om denne bilen. Dette er rett og slett råskap på hjul med brutale krefter og ekstremt design. Men, det er godt kjent at McLaren har vært litt grinete på grunn av bilens vekt. En SLR veier over 1.700 kilo, og det var nok ikke det McLaren tenkte seg når de utviklet en sportsbil i karbonfiber. Vanlig femtrinns automatkasse er også litt spesielt i en supersportsbil.

Ny modell

I følge dagens spionbilder er det mye som tyder på at McLaren igjen er på trappene med en versting. Det ser ut som de har valgt en mellomløsning denne gangen. Den skal være en midtmotorisert sportsbil, men med en enklere V8-motor og mye lavere pris enn F1 hadde. Mest sannsynlig blir dette en bil som legger seg på nivå med Ferrari F430 og Lamborghini Gallardo. Grunnen til at vi ikke tenker at dette er etterfølgeren til F1, er at den er rapportert å komme senere.

Mer Mercedes i motorrommet

Det kan godt tenkes at McLaren beholder motorsamarbeidet med Mercedes også til denne bilen. Mercedes er rause når det gjelder å tilby motorteknologi, og leverer nå også motorer til både Brabus og Pagani. Pagani bruker fortsatt den gamle V12-motoren som kom i 1992. Mercedes brukte motoren i en rekke 600-modeller fra 1992 til 2002 og Pagani har brukt denne versjonen med 6-liters slagvolum og 7,3-literen som Mercedes selv leverte i SL73 AMG. 7,3-literen brukes fortsatt.

Vi tror den nye McLaren-modellen vil få en V8-motor av et eller annet slag med litt mer effekt enn konkurrentene. Rundt 570-590 hestekrefter kanskje, koblet til en rask og kjapp girkasse.

Den nye bilen vil antagelig avløse SLR Stirling Moss når den er ferdig produsert på fabrikken i England ved juletider i år.

Automedia, Am Hafen Nr. 2, D-29490 Neu Darchau, GermanyTel.: +49 700 2886 6334E-Mail: [email protected]
Automedia, Am Hafen Nr. 2, D-29490 Neu Darchau, GermanyTel.: +49 700 2886 6334E-Mail: [email protected]
Automedia, Am Hafen Nr. 2, D-29490 Neu Darchau, GermanyTel.: +49 700 2886 6334E-Mail: [email protected]
Automedia, Am Hafen Nr. 2, D-29490 Neu Darchau, GermanyTel.: +49 700 2886 6334E-Mail: [email protected]
Automedia, Am Hafen Nr. 2, D-29490 Neu Darchau, GermanyTel.: +49 700 2886 6334E-Mail: [email protected]