Slik ser nye Mazda 6 ut. Foto: Mazda
Slik ser nye Mazda 6 ut. Foto: MazdaVis mer

Ny Mazda 6 vist internt

Og dermed er katta ute av sekken.

Mazda 6 har sin offentlige debut under bilutstillingen i Moskva, som finner sted rundt det kommende månedsskiftet. Bilen er basert på konseptbilen Takeri, som vi har sett ved flere anledninger.

Internt i organisasjonen har den derimot blitt vist allerede, til stor jubel. Så er det også sånn at der det er et kamera, der blir det også tatt både bilder og video som enkelt går som ild i tørt gress gjennom det store internettet ikke lenge etterpå. Se video lenger ned.

Tidligere sak: Nye Mazda 6

På egne bein

Etter at Mazda gjennomgikk skilsmissen med Ford har de måttet stå på helt egne bein. For å stå bedre rustet snudde Mazda dermed enhver stein for å finne ut hvordan de skulle lage biler i fremtiden. Resultatet ble konseptet Skyactive, og den første bilen vi har sett etter denne filosofien er Mazda CX-5. Dersom denne er ledetråd for hva vi har i vente med nye Mazda 6, så venter vi definitivt på noe godt. Vi kan nok også regne med at mye av teknologien er den samme, deriblant motoriseringene.

Les mer om filosofien Mazda Skyactive

2 + en hemmelighet?

Det betyr at vi kjenner godt til to av motoriseringene som vil komme i Mazda 6. Det er den spreke bensinversjonen, en 2-liter på 160 hk og 208Nm, samt dieselutgaven med 2,2-liters slagvolum som leverer 150 hk fra et dreiemoment på 380 Nm. Begge disse gjør en fremragende jobb i Mazda CX-5, og vil helt sikkert fungere bra også i Mazda 6. I CX-5 er utslippet 155 g/km i bensinversjonen, og 136 g/km i dieselutgaven. I vår test av CX-5 skrev vi at vårt klare førstevalg er dieselen. Se ikke bort fra at det blir tilsvarende med nye Mazda 6.

Konseptet: Mazda Takeri

Vis mer


Bedret forbruk

I 6’eren tipper vi også at forbruket er forbedret ytterligere, ettersom Mazda nå innfører en forenklet måte å samle opp energi på. Systemet kalles i-ELOOP, og er en slags mikrohybrid, hvor bremseenergi lades tilbake til bilens batteri, og gir strøm til deler av bilens strømkrevende systemer. Flere andre leverandører, deriblant Peugeot og Citroën har tilsvarende systemer for å spare drivstoff, og på den måten senke utslippet. Start/stopp-systemer er en selvfølge.

De samme girkassene

Det er antagelig heller ikke å ta munnen for full å tippe at de samme girkassene som sitter i CX-5 også vil bli å finne i 6’eren. Det betyr én manuell og en automatkasse, begge med 6-trinn. Automatkassen er en ordinær løsning med omformer, og er ikke en automatisert manuell kasse, med dobbeltkløtsj som i eksempelvis DSG-kassenen til VW-konsernet. Likevel kan du velge trinn manuelt, og heltdigvis låser den giret 100 %, uten at elektronikken overstyrer deg når du nærmer deg sperre-, eller tomgangsområdet. Sånt liker vi.

Mazda CX-5: Terningkast 6

Tiger i grillen

Stasjonsvognen kommer samtidig som sedanen. Vis mer


Når det gjelder størrelse, så er ikke dette veldig interessant lenger. De fleste av bilene i det typiske Passat / Avensis / Mondeo-klassen er nå så store at det ikke er hensiktsmessig om de blir særlig større. Det ser vi ved at stasjonsvogner i klassen under begynner å selge bedre. Størrelsen på disse bilene er faktisk blitt store nok, noe Mazda helt sikkert har tatt høyde for ved utviklingen av den kommende Mazda 6.

Den øvrige designen tar med seg elementer som blant annet fronten, hvor en blank list under grillen og lyktene skal gjenspeile konturene av øyenbrynene og snutepartiet på en tiger.

VIDEO:
Her var video av Mazda 6 fra den interne visningen. Videoen er derimot slettet i ettertid, men vi kommer tilbake med den dersom den blir republisert.

Stasjonsvogn fra start

Det er foreløpig for tidlig å si noe om prisene, men vi vet at det internt i Mazda Norge er skissert noen priser som organisasjonen er svært fornøyd med. Når de er fornøyd pleier dette som regel å smitte over på kundene.

Heldigvis kommer også både sedanen og stasjonsvognen samtidig, det samme med motoriseringene. Det betyr at du kan velge blant alle tilgjengelige varianter fra start, bortsett fra det vi gjerne skulle se komme – en mindre dieselmotor. Lansering i Norge blir i starten av 2013.

Her finner du alt om Mazda

Se Mazda sine egne teaservideoer:

Teaser 1:

Teaser 2:

Teaser 3: