BLIR GARANTERT KONTROVERSIELL: Nissan er allerede blitt introdusert i gatebildet i London med sin sorte NV200, men ikke ennå med dette oppsynet - utarbeidet i samarbeid med blant annet rådhuset i London. Foto: Nissan
BLIR GARANTERT KONTROVERSIELL: Nissan er allerede blitt introdusert i gatebildet i London med sin sorte NV200, men ikke ennå med dette oppsynet - utarbeidet i samarbeid med blant annet rådhuset i London. Foto: NissanVis mer

Ny London-taxi fra Nissan

Allerede før lansering er utseendet på denne Nissan-taxien kontroversiell.

Etter å ha erobret New York er det London som står for tur for Nissan. Det dreier seg selvsagt om drosjemarkedet.

Bilen er i begge tilfellene den samme, og de første eksemplarene ruller allerede på veiene i den britiske hovedstaden. Det dreier seg om personfrakter-versjonen av NV200. Den ser i utgangspunktet ikke ut som på disse bildene - de bilene som er kommet i trafikk hittil har den mer tradisjonelle fronten.

Det blir nok bråk

Forslaget vi ser bilder av nedenfor lover å bli kontroversielt - allerede ved første presentasjon har kommentarer fra publikum visstnok vært overveldende negative til designen, eller den "påklistrede pseudo-tradisjonelle fronten" på en kassebil. Jeremy Clarkson fra BBC-bilshowet TopGear sa for øvrig at Nissan NV200 ligner en "pyton som har svelget et skap"...

Hva synes du? Gi din stemme!

Slik fremstår den nye versjonen:

Foto: Nissan
Nissan NV200 London Taxi concept. PR handout.Photograph: James Lipman // jameslipman.com Foto: Nissan
Foto: Nissan
Nissan NV200 London Taxi concept. PR handout.Photograph: James Lipman // jameslipman.com Foto: Nissan
Nissan NV200 London Taxi concept. PR handout.Photograph: James Lipman // jameslipman.com Foto: Nissan
Foto: Nissan
Nissan NV200 London Taxi concept. PR handout.Photograph: James Lipman // jameslipman.com Foto: Nissan
Nissan NV200 London Taxi concept. PR handout.Photograph: James Lipman // jameslipman.com Foto: Nissan
BLIR GARANTERT KONTROVERSIELL: Nissan er allerede blitt introdusert i gatebildet i London med sin sorte NV200, men ikke ennå med dette oppsynet - utarbeidet i samarbeid med blant annet rådhuset i London. Foto: Nissan
Foto: Nissan


Nå som Evalia

Hva synes du?

Denne designen er: (Avsluttet)
Grusom(42%) 1276
Helt OK(24%) 726
Ikke noe særlig(15%) 472
Flott!(15%) 459
Vet ikke helt...(4%) 136
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Nissan NV200 utmerker seg for øvrig som noe av det rimeligste man kan anskaffe hvis man trenger god plass til familie og bagasje. Den går for øvrig i dag under navnet NV200 Evalia, og vår test kan du lese her.

Prisen på denne romslige syvseteren er for øvrig fra litt over 300.000 kroner i Norge.

Brer om seg

NV200 ble i 2011 kåret til New York Taxi of Tomorrow og skal massivt inn i trafikk i den amerikanske metropolen om ikke juridiske hindringer legges i veien. Men Nissan har smidd mens jernet har vært varmt, og har også fått plassert taxiversjonen i andre storbyer rundt om.

MER PRAKTISK: Innredet som London-taxi er NV200 mer romslig og praktisk enn dagens TX4-modeller og de bortimot antikke FX4-bilene. Foto: Nissan Vis mer


London-resultatet

Men særlig London henger naturlig nok høyt for en produsent med taxi-ambisjoner, og Nissan fortsetter arbeidet med å tilpasse bilen dette tradisjonsrike taximarkedets krav. Det ser vi også i designspråket, som er basert på tilbakemeldinger fra byens myndigheter og fra drosjesjåførene.

Følger tradisjon

Allerede for halvannet år siden ble den første London-taxi-versjonen av Nissan NV200 vist. Foto: Nissan Vis mer


De runde lyktene og grillen skal være en tilpasning til ønsket om et mer tradisjonelt utseende. Her har det vært viktig med gjenkjenneligheten som London-taxi.

Svingradiusen er dessuten blitt kraftig forbedret - fire meter maksimum er kravet for de tradisjonelle Hackney Carriages og fortsetter å gjelde i dag. Kravet er basert på svingradien som er nødvendig for å klare rundkjøringen i Savoy Court foran det ærverdige Savoy Hotel i London, for øvrig visstnok eneste offentlige veistrekning i Storbritannia med høyrekjøring.

Den nye drosjen skal ifølge Nissan selges i London fra desember i år og den elektriske versjonen kommer til neste år (2015).

Video: