Kommende SLK skal være på plass neste år Foto: Automedia
Kommende SLK skal være på plass neste år Foto: AutomediaVis mer

Ny liten sportsbil fra Mercedes

En helt ny versjon av Mercedes SLK er ikke langt unna. Vises den allerede i høst?

SLK er Mercedes minste og rimeligste sportsbil. Her i Norge er den følgelig et ikke altfor uvanlig syn på veiene. Dagens utgave kom allerede i 2004 og er slik sett en ganske gammel bil. En arvtager vil etter alt å dømme være på plass neste år.

I høst eller neste vår

Det er usikkert når bilen skal vises offentlig første gang. Mercedes pleier å legge sine nyheter til de store bilmessene på våren og høsten. Ettersom bilen må være på plass neste år, er det to muligheter, Paris i høst eller Genève til våren.

Det er ikke lett å si hvilken man velger, men ut i fra spionbildene å dømme, ser det ut til at man ønsker skjule SLK ganske godt en liten stund til. Det tyder på at man velger Genève tidlig neste vår.

Klassisk?

SLK ligner på storebror SL og det er kanskje ikke så lett å se forskjell med all den svarte plasten på, men størrelsen avslører at dette er en SLK. Ellers er det ikke lett å se så veldig mye mer enn at Mercedes beholder de klassiske roadster-formene. Det ser ikke ut til at man foretar noen større sprell med designen på denne bilen.

Det sammenleggbare ståltaket ser ut til å bli videreført også til generasjon tre.

Mer effektiv motor

Dagens SLK starter med 200 Kompressor som koster snaut 550.000 kroner. Denne motoren har 184 hestekrefter. Vi vil anta at innstegsmotoren blir den nye turboversjonen av denne motoren. Den har like mange hester, men er betydelig mer effektiv og miljøvennlig.

Ettersom utslippene vil gå ned ganske så betraktelig, er det faktisk ikke utenkelig at nye SLK vil bli litt billigere enn dagens utgave.

Kommende SLK skal være på plass neste år Foto: Automedia
Dette er et eksempel. Foto: Automedia



I et land med effektavgift er det jo lov å håpe at man putter den litt svakere 180-motoren med 156 hestekrefter ned i nye SLK, men det er ikke særlig sannsynlig fra starten i alle fall.

Diesel

Da er det nok sikrere at SLK kommer med en 2,1-liters dieselmotor. 250 CDI gir 204 hestekrefter og 500 newtonmeter. Dette er en frisk motor som nok ville passet bra i SLK, selv om diesel i en slik bil fortsatt virker litt fremmed for mange. Vi tror Mercedes tar steget og bruker denne i kommende SLK.

En del større motorer kommer også, selv om de blir mindre aktuelle i Norge. Et par V6’ere og en saftig AMG-versjon med et sted i nærheten av 400 hestekrefter er trolig å vente.