<b>Modernisert:</b> Lexus RX har gjennomgått en klar fornyelse, og fremstår som en helt ny bil. Drivlinjen er derimot den samme.   Foto: Lexus
Modernisert: Lexus RX har gjennomgått en klar fornyelse, og fremstår som en helt ny bil. Drivlinjen er derimot den samme. Foto: LexusVis mer

Ny Lexus RX 450h

Fjerde generasjon RX er på vei, og kommer i 2016, men ikke alt er på plass.

Lexus har nå fornyet sin mest solgte modell gjennom tidene, SUV’en Lexus RX. Bilen vises for første gang under bilmessen i New York, nå i påsketidene, og bilen kommer til Norge i løpet av året.

Til Norge vil det først og fremst være hybridmodellen RX 450h som gjelder.

RX, den fjerde

Det er fjerde generasjon RX som nå er på vei. Den første ble vist i 1997, men var først på markedet året etter.

Denne nye generasjonen har klare likhetstrekk med lillebror NX, som kom på markedet i fjor, og om satte en ny standard for hvordan en SUV fra Lexus skulle se ut.

Fronten på nye RX er nær identisk, med en stor og sportslig gapende grill. Men vi ser også klare likhetstrekk fra siden, med klare skarpe kantlinjer.

Dette er utgående RX 450h

Se flere bilder utvendig:

Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Modernisert: Lexus RX har gjennomgått en klar fornyelse, og fremstår som en helt ny bil. Drivlinjen er derimot den samme. Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus


De indre kvaliteter

Innvendig kjenner vi også igjen detaljer som vi har sett i både NX og andre nykommere fra merket.

Kommandohjulet er på kjent plass i midtkonsollen, og den sportslige og digitale instrumenteringen er med.

Skjermen over midtkonsollen er en røslig 12,3-tommer, og et head-up display vises fremfor føreren.

Plassen innvendig skal også ha blitt bedre, takket være at akselavstanden er økt, sammenlignet med utgående modell.

Lexus gjør rent bord i undersøkelser

Sikkerhet i høysetet

Som på alle andre nye bilmodeller, så har også Lexus nå fått en mengde nytt sikkerhetsutstyr. Dette er rett og slett en nødvendighet for i det hele tatt være med i kampen om 5 stjerner i Euro NCAP’s kollisjonstester, der lillebror NX gjorde storeslem da den ble testet i fjor.

Dermed har den fått anti-kollisjon systemer, filskiftvarsler, aktiv filholder, stabilitetssystem, med mer. Flere av disse systemene bruker radarbasert bistand for å gjøre jobben.

Flere andre systemer er tilvalg, deriblant automatisk nedblending av lys, blindsonemonitor, og panorama bilde fra vidvinkelkameraer som viser hva som finnes rundt bilen.

Se flere bilder innvendig:

Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus




En Lexus som ingen annen

Skuffelsen

Nok en gang må vi melde om en viss skuffelse når det gjelder en nybillansering fra Toyota og Lexus, som i bunn og grunn er samme selskap.

For modellen som kommer til å selges i Norge er RX 450h.

Drivlinjen er med andre ord den samme som i den utgående modellen, selv om forbrenningsmotoren har gjennomgått en liten oppgradering.

Ytelsene er nå økt til en samlet effekt på 300 hk, noe som sikkert er helt greit. Men nok en gang har selskapet kjørt på en snart 20 år gammel hybridteknologi, og unnlatt å få inn en ladbar enhet. Med andre ord, nye RX450h er ikke en ladbar hybrid, noe de aller fleste konkurrentene nå tilbyr. 2015 er året for lansering av ladbare hybrider, for ikke å snakke om 2016.

Testet: Lexus NX mot BMW X3

Vi skal ikke ta fra Toyota æren for å ha innført hybridteknologien på markedet i stor stil, men den glansen kan de ikke sole seg i til evig tid. Med ladbare hybrider har bilbransjen tatt steget et skritt videre.

Akkurat på dette området må vi si å være noe skuffet, for denne generasjonen RX er heller ikke en modell som er laget for hydrogendrift, noe selskapet nå legger store resurser ned i.

Vi ser uansett frem til en test av nye RX, når det lakker og lir litt nærmere jul.