LEXUS GS 450h: Luksus og komfort - til en forholdsvis gunstig pris takket være forbedret hybridsystem og gunstigere norsk avgiftssystem. Foto: Lexus
LEXUS GS 450h: Luksus og komfort - til en forholdsvis gunstig pris takket være forbedret hybridsystem og gunstigere norsk avgiftssystem. Foto: LexusVis mer

Ny Lexus GS 450h blir gunstig i Norge

Neste måned skal vi prøvekjøre denne. Vi gleder oss, for den er mer aktuell enn noensinne.

Sent i august kunne vi fortelle at Lexus, en av outsiderne i premium-segmentene (i det minste her i Europa), lanserte en helt ny GS-modell. GS er betegnelsen på modellen som konkurrerer mot BMW 5-serie, Mercedes E-klasse, Audi A6 og Jaguar XF.

Som kjennere vil legge merke til umiddelbart, har den nye GS en helt ny og mer dynamisk design enn den utgående modellen. For de som ikke kjenner til, eller husker, forgjengeren, kan vår prøvekjøring av den leses her: En mesterlig hybrid.

Samme størrelse…

I forhold til forgjengeren har ikke nye generasjon GS vokst i lengden – den er fortsatt 485 centimeter lang, hvilket gjør den relativt sett ganske kompakt i storbilklassen. Også akselavstanden er den samme – 283 centimeter. Derimot er overhenget foran blitt en centimeter kortere, altså har overhenget bak økt med en centimeter. For øvrig er GS 450h blitt to centimeter bredere, mens høyden har økt med tre centimeter. Den største endringen når det gjelder dimensjonene gjelder sporvidden, som er økt med fire centimeter foran og fem centimeter bak. Dette skal sørge for forbedret stabilitet, særlig i høyere hastigheter.

…men mer plass

Foto: Lexus
Foto: Lexus
LEXUS GS 450h: Luksus og komfort - til en forholdsvis gunstig pris takket være forbedret hybridsystem og gunstigere norsk avgiftssystem. Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus

Den økte høyden har gjort det mulig å bedre plassforholdene innvendig – særlig der det trengtes mest, nemlig i baksetet, men også foran øker romsligheten. Delvis takket være bedre justeringsmuligheter på setene, som for øvrig er redesignet for å gi bedre komfort men ta opp mindre plass. (Av kuriositeter kan nevnes en verdenspremière ifølge produsenten: GS 450h kan leveres med ratt i bambus)! En god nyhet til, for de som har lidd under den dårlige plassen i bagasjerommet på dagens GS; takket være den høyere profilen og en mer kompakt batteripakke konstateres en signifikant økning i bagasjeromsvolum, fra dagens latterlige 300 liter (mindre enn i en Golf!) til akseptable 465 liter (+55 prosent).


Atkinson-V6 + elmotor

Lexus GS 450h er en høy-ytelses luksussedan selv om den er en hybrid med miljø-glimt i øyet. Hybridsystemet (den kombinerte motoriseringen) består av en bensinmotor pluss en synkronmagnet elmotor i tillegg til en generator. Bensinmotoren er en 3,5-liters V6 basert på Atkinson-prinsippet (inntaksventilene stenges sent i syklusen og forsinker kompresjonen hvorav mindre varmetap og mer effektiv forbrenning). Ulempene kompenseres det for gjennom tillegget i krefter og moment fra elmotoren.

Kjapp, men nøysom

Energilagringen sørger en batteripakke av nikkel-metallhydrid-typen for. Systemet driver bakakselen og kreftene allokeres og kombineres gjennom et planet-reduksjonsgir. Systemet yter totalt 343 hestekrefter og produserer et dreiemoment på 345 newtonmeter. Dette gir en rask akselerasjon fra 0 til 100 på bare 5,9 sekunder. Toppfarten er 250 kilometer i timen. Samtidig har Lexus lykkes i å redusere forbruket med 18 prosent. Det oppgis nå til 0,63 liter per mil og CO2-utslippet skal være begrenset til 145 gram per kilometer.

Dette er altså betydelig bedre ytelser enn Audi A6 hybriden vi nylig omtalte, men med et tilsvarende forbruks-og utslippsnivå.

Bedre kjøreegenskaper

Kjøredynamikken skal være blitt forbedret gjennom optimalisert karosseristivhet kombinert med gjennomarbeidet hjuloppheng i samarbeid med videreutviklede elektroniske hjelpere hvorav det integrerte, ESP-baserte systemet for stabilitetskontroll, noe Lexus beskriver som femte generasjon VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management), samt firehjulsstyring (Dynamic Rear Steering - hvor bakhjulene styrer mot under 80 km/t og med over 80 km/t.

Rikt utstyrt

Vis mer


Denne bilen er en luksus-Lexus, og har som sådan krav på seg til å tilby kunden utsøkt komfort og det meste av utstyr den kresne kunden kan forvente. Produsenten lister da også opp en liste egnet til å imponere. Mye av det avanserte utstyret er standard da Lexus har en mer restriktiv politikk enn BMW, Mercedes og Audi når det gjelder ekstrautstyr og tilvalg.

Nå finner man også i GS-modellen det såkalte RTI (Remote Touch Interface)-systemet med en stor 12,3-tommers LED-skjerm i formatet 24/9 og en betjeningshendel inspirert av en datamus. Dette er grensesnittet mellom ører og bilens systemer – underholdning, informasjon og komfort. Lexus skryter uhemmet av det nye klimaanlegget med betegnelsen S-flow, som skal være ti ganger kraftigere enn i dag og lede luftstrømmene på funksjon av hvor mange som er om bord og hvor de sitter. Luftrensing via nanoteknologi hører med. Det kan velges mellom to avanserte lydsystemet hvorav toppnivået er det ypperste fra Mark Levinson med 125 watt per kanal og totalt 835 watt – med mindre enn en fjerdedel av tidligere energiforbruk.

Sikker som banken

Når det gjelder sikkerhetssystemer tilbyr Lexus selvsagt alt man idag forventer på dette nivået inklusive "pre-crash"-system, vinglevarsler, nattsyn-system, blindsonekontroll, adaptiv fartsholder og frontruteprojisering av vesentlig informasjon (Head-up display).

Med nye avgifter tror Lexus i Norge at prisen på nye GS 450h kan bli fra rundt 850.000 kroner, hvilket må sies å være en svært hyggelig pris for en så luksuriøs, teknisk avansert og kraftfull hybridbil. Forgjengeren kostet godt over en million - men var gunstig i forhold til de tilsvarende utstyrte konkurrentene...

Bilen lanseres for øvrig her sommeren 2012.

DinSide skal prøvekjøre GS 450h mot slutten av november, og vi kommer da tilbake med våre egne inntrykk av bilen.