Ny lekker femdørs Aston Martin

Etter en første "teaser" fikk vi etterhvert vite litt mer om denne meget spennende Aston Martin Rapide som nå presenteres som konseptbil. På samme måte som Mercedes med sin CLS kaller Aston Martin sin modell en "firedørs kupé" selv om den - men bare rent formelt - er noe så lite sporty som en femdørs kombikupé...

Vis mer

Ny lekker femdørs Aston Martin

  1. Store bilder!
Den fabelaktige Aston Martin Lagonda fra 70- og 80-tallet Vis mer


Aston Martin har tidligere hatt modeller med fire dører på programmet, da med betegnelsen Lagonda. Mange vil sikkert huske den ekstreme, lave og kileformede Lagonda som dukket opp i 1976 og som da var kjent som verdens dyreste bil i serieproduksjon. Modellen vi ser her, og som altså er en prototype, har en ganske annen linjeføring og burde ikke sjokkere noen. Prototypen er forøvrig en helt ferdig og kjørbar modell.

Rapide

Bilen som i disse dager vises for publikum i Detroit har fire sitteplasser og et skikkelig bagasjerom med bakluke. Den har fått navnet Rapide, som gir historisk gjenklang. Den har fått betegnelsen High Performance Coupe ("høy-ytelseskupé"), og skal illustrere Astons unike "VH-arkitektur" (Vertikal/Horisontal - forstå den som kan). I praksis skal den demonstrere den fleksibilitet Astons produksjonsmetoder tillater når det gjelder å spille på volumer. De kaller det en ny type håndverk i det 21. århundre basert på synergi mellom de mest moderne produksjonsteknikker og det tradisjonelle håndverk; en slags modernisert metallsløyd, kan man kanskje kalle det? Resultatet er i hvertfall tiltalende, og linjeføringen til Rapide, som på sett og vis er en forlenget DB9 fremstår overraskende harmonisk og balansert tross de ekstra 30 centimeterne i lengden som såvidt bikker fem meter.

Vis mer


V12

Rapide utstyres med Aston Martins eksisterende maskineri fra DB9 og vil i utgangspunktet ha en seksliters V12 med en ytelse på 480 hestekrefter og et dreiemoment på 570 newtonmeter. Det heter i informasjonen fra produsenten at ytelsene skal være svært nær DB9s. Girkassen, av typen ZF Touchtronic har fått sitt oppsett noe modifisert for å ta hensyn til den lengre akselavstanden og mer raffinert kjørekomfort. For dette er jo en bil som har som formål å frakte med seg passasjerer i eksklusiv komfort samtidig som det er en ekte Aston Martin med dertil hørende ytelsespotensiale.

Vis mer


Epokegjørende

Det blir i alle fall en høyst uvanlig foreteelse for det eksklusive britiske merket. Forrige gang en modell med bakdører ble produsert dreide det seg om den unike Lagondaversjonen av Virage som ble bygget av Works service (fabrikkens verksted og avdeling for spesialtilpasninger) for over 10 år siden. Denne gangen dreier det seg om å konkurrere med eksklusive sports/luksusbiler som Maserati Quattroporte, Mercedes CLS 600 og den kommende Porsche Panamera - hvis produksjon av denne nye drømmebilen fra Aston Martin altså bekreftes.

  • Se store bilder her.
  • Her finner du mer Aston Martin-stoff:

  • Nyheter
  • Spionbilder