Ny Legacy

Legacy har i tidvis solgt godt i Norge, det er kanskje naturlig for en romslig stasjonsvogn med firehjulsdrift.

Ny Legacy

  1. Store bilder!


Nye Legacy er allerede i salg i hjemlandet, og Europa-versjonen vil bli presentert på Frankfurt-utstillingen i begynnelsen av september.

Friskere

Nye Legacy har klare trekk fra forgjengeren, men gir et betydelig mer moderne inntrykk. På bildene, som er av den japanske utgaven, kan det virke som Subaru har fått til å skape både et inntrykk av solid røffhet og også fått med tidsriktige og sportslige designelementer.

Tre girkasser

De som velger manuell girkasse får fem gir til disposisjon. Hvis du velger automatgirkasse ender du opp med firetrinns hvis motoren ikke har turbo, og femtrinns hvis den har. Dette gjelder variantene med 2-liters motorer.

Det er sannsynlig at både 2,5- og 3-liters varianter dukker opp etter hvert, men det er ikke tilgjengelig informasjon om hvilke girkasser disse skal samarbeide med.

Videreutviklet bokser

Det er sparsomt med motoropplysninger foreløpig, men det synes klart at basismodellen vil få en videreutvikling av dagens 2-liters boksermotor. I dag yter den 125 hestekrefter, den nye versjonen vil yte mer. Turboversjonen av denne motoren vil nå også bli å finne under Legacy-panseret.

Ifølge en kort pressemelding fra importøren er loves det bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp.

Festet lavere

Subaru har alltid lagt vekt på at lavt tyngdepunkt og såkalt symmetrisk drivlinje er viktige elementer for kjøreegenskapene. Nye Legacy har motoren et par centimeter lavere i forkant enn dagens. Kanskje like viktig for tyngdepunktet er at føreren er plassert fem millimeter nærmere moder jord.

Elektronisk stabilitetsystem blir tilgjengelig for alle motorvarianter, vi håper det står på listen over standardutstyr når bilen lanseres i Norge i november.

Her finner du mer Subaru-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer