Neste generasjon Land Rover Freelander er her observert av Automedia under vintertesting. Den blir lettere, får nye motorer og nytt 4x4-system. Foto: Automedia
Neste generasjon Land Rover Freelander er her observert av Automedia under vintertesting. Den blir lettere, får nye motorer og nytt 4x4-system. Foto: AutomediaVis mer

Ny Land Rover Freelander på vei

Automedia har knipset en såkalt "mule" eller ny modell i gammelt skall.

Land Rover og Range Rover skal vokse seg store fremover. Det krever nye modeller og, det krever flere modeller. I disse dager er den helt nye Range Rover fortsatt i lanseringsfasen, og i påsken får vi se den helt nye Range Rover Sport.

Snart er det også klart for en ny Land Rover Freelander, ettersom dagens utgave kom allerede i 2007. Selv om den har gjennomgått oppgraderinger underveis, så skal en helt ny utgave på veien i 2015. I 2014 får vi se den for første gang.

Hold deg fast - de får NI GIR!

Kjent plattform

Den nye Freelanderen skal bygges på den samme plattformen som dagens Range Rover Evoque, som igjen var basert på den eksisterende Freelanderen. Denne stammer igjen fra den tiden Ford var eiere. Den nye blir derimot lenger enn dagens utgave, blant annet for å kunne settes opp som en sjuseter. Dette krever også at bilen får en lenger akselavstand.

For å skille Freelander og Evoque ytterligere fra hverandre, så blir blant annet bakkeklaringen høyere på Freelander, og den ekstra størrelsen vil samtidig gi bedre plass innvendig.

Freelander inspirert av Evoque

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Neste generasjon Land Rover Freelander er her observert av Automedia under vintertesting. Den blir lettere, får nye motorer og nytt 4x4-system. Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Ingen baby

Det har lenge versert rykter om en baby-landie, en mindre bil fra Land Rover. Disse ryktene startet allerede før Evoque var et faktum, og har i grunnen fortsatt helt til nå. Mange har derfor trodd at denne nye Land Roveren skulle bli den nye babyen, men heller ikke nå blir dette en realitet.

Må slankes

Den nye bilen, som altså dukker opp sent neste år, må gjennomgå den samme slankekuren som alle andre nye biler fra selskapet. Generelt sett har en Land Rover i nyere tid vært alt for tung. Den nye Freelanderen vil derfor etter all sansynlighet fortsette å bli laget i stål, men med visse detaljer av aluminium for å lette noe. Dette gir seg direkte utslag på både forbruk og utslipp, i tillegg til at det rettferdiggjør de mindre motoriseringene på en bedre måte.

Riktige motoriseringer

Den nye bilen vil blant annet få den turbomatede toliteren under panseret, som allerede i dag yter opp mot 240 hk. Denne kan enkelt graderes til lavere effekt i de markedene som ønsker dette. Miksen av både diesel- og bensinmotorer vil helt sikkert være riktig den dagen bilen kommer på markedet. Trenden i resten av Europa er at biler som dette får dieselmotorer. A og B-segmentet vil derimot gå på bensin.

Range Rover hybrid!

Nytt 4wd-system

Nye Freelander vil også få et helt nytt Terrain-Response system, Land Rovers firehjulstrekksystem. Dette vil blant annet bruke kameraer for å analysere terrenget foran bilen, for på den måten være enda tidligere ute med å velge riktig føreforhold i automatmodus. Det blir også her mulighet for å overstyre dette til manuelle innstillinger.

Det vi derimot ikke kommer til å få se i denne generasjonen Freelander heller er reduksjonsgir. Dette er foreløpig forbeholdt de større SUV'ene fra selskapet.

TEST: Helt ny Range Rover

Voksende marked


SUV-markedet har i Europa blitt noe uglesett etter at kampen med utslippene tok av for alvor. Likevel er det globale markedet for slike biler sterkt voksende, takket være blant annet Kina og Russland. Både Land Rover og Range Rover er som nisjebiler å regne, og for nisjemerkene er det ypperlig å vokse seg større i et marked som vil ha flere biler.

I England produserer de nå det de klarer av nye Range Rover, og de indiske eierne Tata, er helt sikkert fornøyd med investeringen de la ned i kjøpet av både Land Rover og Jaguar. Om halvannet år kan det være at også vi blir fornøyd. Da får vi se den nye Freelander for første gang.