Ny Lamborghini Roadster

Concept S heter denne snertne roadsteren som Lamborghini presenterte i Genève. Den skal holde i hevd en viktig gammel tradisjon for merket.


Lamborghinis roadster-tradisjon måtte forsvares. De legendariske roadsterne 350 GTS og Miura (se sist i fotoalbumet), ventet på sin arvtager. På bilutstillingen i Genève viste merket frem den stilrene og originale studien vi kan beundre her, kalt "Concept S".

Basert på Gallardo

Design er ved Luc Donckerwolke, sjef for Lamborghini design-senter i Sant'Agata. Basis er den stilrene Gallardo, som Lamborghini faktisk selger en del av. Dette er en ekstrem-tolkning av konseptet Åpen Bil. Det er plass til to, og fører- og passasjerplassen er separert i to "celler" som gir bilen et futuristisk og aggressivt preg, samtidig som mellomrommet mellom de to plassene tjener som ekstra luftinntak for motoren som er montert bak setene.


I stedet for en tradisjonell frontrute er det en slags "vind-avviser" foran føreren, slik det var på de gamle monoplass-racerne. Videre har bilen et sentralt plassert speil som er elektronisk styrt, som vanligvis er skjult men kan kalles frem ved behov. Aerodynamikken ivaretas og optimeres med en frontspoiler og spoiler pluss diffusere bak.


Roadsteren er basert på Lamborghini Gallardo, den "lille" Lamborghinien som dukket opp i 2003 til merkets 40-årsjubileum. Motoren er en V10 med 90-graders sylindervinkel. Totalt slagvolum er på 5,0 liter og effekten 500 hestekrefter og dreiemomentet er 510 newtonmeter. På Gallardo gir dette en toppfart på 309 kilometer i timen og en akselerasjonstid fra 0-100 kilometer i timen på 4,2 sekunder.

Et relativt ungt bilmerke

Tross prestisjen som forbindes med navnet, er Lamborghini faktisk ikke så tradisjonsrikt som mange tror. Den første modellen, en 350 GTV, kom i 1963 som prototype og kom i salg året etter. Mannen bak bilen, Ferruccio Lamborghini, var en traktorprodusent som var misfornøyd med utvalget av sportsbiler på den tiden - han ville kjøpe en, men fant ingen som passet ham. Dermed bestemte han seg for å bygge sin egen. Den skulle utstyres med en V12-motor, som Ferrari, og symbolet skulle være en rasende okse - Ferruccio var tyrefekting-entusiast.

Den første Lamborghini: 350 GTV V-12 Vis mer


Det var først med modellen Countach, i 1971, at Lamborghini fikk sitt virkelige gjennombrudd, men i etterkant av oljekrisen i 1973 fikk merket alvorlige økonomiske problemer, og holdt på å forsvinne helt. Chrysler kjøpte Lamborghini i 1987, og det ga den berømte Diablo som kom i 1990, designet av Gandini og utstyrt med en 492-hesters V12-motor. Så fulgte en urolig periode med mye uvisshet før Lamborghini, etter en periode i indonesisk eierskap, ble kjøpt av Audi og innlemmet i VAG-gruppen. Murciélago avløste Diablo i 2001, og den mindre modellen Gallardo kom på markedet i 2003.

  • Store bilder finner du her.
  • Klikk her for vårt album med Lamborghinis viktige modeller gjennom tidene.
  • Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.