Bildet er manipulert. Foto: Automedia
Bildet er manipulert. Foto: AutomediaVis mer

Ny Lamborghini Jota

Det knytter seg alltid spenning til nyheter fra Lamborghini. Murciélago har blitt gammel og skal nok byttes ut om ikke lenge.

Høsten 2001 kom nyheten om at Diablo skulle erstattes av en ny bil. Den nye bilen het Murciélago og er oppkalt etter en okse.

The House of the Raging Bull, som Lamborghini også kalles, har vært flinke til å holde liv i gamle Murciélago, og bilen finnes nå i en rekke varianter både som kupé og roadster. Standardmodellen LP 640 finnes i begge varianter, mens LP 670 SV (SV eller SuperVeloce betyr superrask) kun finnes som kupé. Tallene i modellbetegnelsen forteller om antallet hestekrefter modellen har.

Nå er det full fart i Nord-Sverige, og en lav og hissig supersportsbil er sett mens den fyker rundt i snøføyka. Vi har fått Photoshop-mesterne i Automedia til å snekre sammen et bilde. Som vanlig når vi publiserer slike fabrikerte bilder trenger ikke dette nødvendigvis være helt riktig, men Automedia treffer ofte svært godt med sine spekulasjoner.

Jota

Lamborghini vil i tråd med tradisjonen bytte navn. I motsetning til Golf og Passat som har det samme navnet gjennom flere tiår bytter Lamborghini til nytt navn hver gang det kommer en ny modell.

Bildet er manipulert. Foto: Automedia


Denne gangen går ryktet om at navnet skal bli Jota. Vi forbinder ikke noe spesielt med navnet bortsett fra at Lamborghini har brukt det som tilleggsnavn på spesialmodeller av Miura og Diablo.

V12

Til tross for miljøpress og kommende straffeavgifter til bilprodusentene på CO2, må Lamborghini ha en toppmodell med V12-motor. Det sier seg selv. Hele merket er basert på denne motorkonstruksjonen, som går for være den teknisk perfekte bilmotor.

Motoren i denne nye bilen vil også være en V12, og effekten vil mest sannsynlig ligge rundt 700 hestekrefter. Motoren vil nok få direkte innsprøytning. Det er en teknologi som ikke bare har positive egenskaper på effekten, den gjør også at forbruket går noe ned.

Vi regner med at Lamborghini vil satse på firehjulsdrift, kanskje med et Haldex-system fra Sverige. De som nå tenker Skoda og folkevogn, bør også tenke på at et annet folkevogn-merke, Bugatti. De benytter seg også av Haldex i sin modell Veyron.

Vi har alltid vært av den oppfatning at Haldex-systemet hadde fungert mye bedre hvis man hadde snudd det bak frem, nemlig med hovedfokus på bakhjulene og ikke forhjulene som det er nå.

Vi tror også at Jota vil bli utstyrt med en dobbelkløtsj automatisk girkasse. Veyron har også en slik girkasse.

Murciélago fyller 9 år i år, og vi fornventer ny bil i løpet av 2010.