Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Ny Lambo roadster

Lamborghini leverte denne spektakulære vogna på messa i Frankfurt. Reventon Roadster blir for de få.

Lamborghini lar resten av verden holde på med sitt. De viser en ny superbil og lar de "andre" bekymre seg for miljø- og finanskrise.

Her er det praktisk talt full gass og det er rause tall Lamborghini oppgir for sin nye åpne racer. Reventon har en 6,5-liters V12-motor med 670 hestekrefter som sender deg av gårde fra 0 til 100 på 3,4 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 330 kilometer i timen.

Dyrt

Bare utseende og effekttall roper dyrt. Det er det også. Lamborghini sier de skal ha 1,1 millioner euro for den, og det er helt uten avgifter. Litt avhengig av CO2-utslipp regner vi med at motoravgiften strekker seg til drøye 2 millioner kroner og at merverdigavgiften blir opp mot 2,4 millioner. Totalt blir det cirka 9,5 millioner for bilen og 4,5 millioner i avgift - 14 til sammen.

Lav og bred

I virkeligheten er denne bilen helt utrolig å se på. Den har veldig mange knekker og vinkler og ser ekstremt slem ut. Den er også stor, hvis tenker i kvadratmeter. Den er 4.700 millimeter lang og 2.058 millimeter bred. I tillegg er den lav. Den er bare 1.132 millimeter høy, og på denne lave høyden skal det være plass til to personer. De sitter godt ute på sidene, sømmelig separert med en enorm sentertunnel.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Herlig motor

V12-motor er noe av det Lamborghini er mest kjent for. Ikke overlading av noe slag, bare hissig trimmet selvpustende perfeksjonisme.

Lamborghini sier at dette er en av de kraftigste selvpustende motorene som finnes. I farten kommer ikke vi på noen kraftigere, men med sine 670 hestekrefter ved 8.000 omdreininger og 660 newtonmeter ved 6.000 omdreininger, er de nok nærme toppen. I pressemeldingen sier Lamborghini at motoren ved oppstart har dundrende basslyd. I mellomregisteret skal det lyde kraftfyllt og på topp hyler den. Når man først har hørt dette vil man aldri glemme det, loves det fra Italia.

Reventon veier ikke mer enn 1.690 kilo. Ikke det at det er så lite, men det er bare 25 kilo mer enn kupéversjonen. Vanligvis øker vekten på en takløs bil mer enn dette.

0 til 100 går unna på 3,4 sekunder og toppfarten er 330 kilometer i timen.

Firehjulsdrift

Motoren er plassert foran bakakselen. Dette sørger for en vektfordeling hvor 58 prosent bæres av bakhjulene.

Selv om bilen har firehjulsdrift er den i hovedsak bakhjulsdrevet helt til de begynner å spinne. Da vil en viskositetskobling sende opp til 35 prosent til forhjulene.

Lamborghini startet med firehjulsdrift på Diablo, og har nå de siste årene kun tilbudt firehjulsdrift. Nå har de derimot lansert en Gallarado bakhjulsdrift i tillegg.

Girskift foregår med spaker bak rattet som styrer en automatisk singelkløtsj girkasse. Du har innstillingene "Normal" og "Corsa" (bane) i manuell modus, og automatfunksjon.

I tillegg til Mercedes SLS AMG, Ferrari 458 Italia, Audi R8, BMW Vision Efficient Dynamics og noen andre, var dette i høyeste grad en av messens store attraksjoner.

Lamborghinis toppsjef Stephan Winkelmann er også stolt selv:

- Reventon er den mest ekstreme bilen i merkets historie. Den nye Roadsteren er en ekstra følelsesladet komponent til vår tekniske ekspertise. Reventon skal forene topp ytelser med takløs bilkjøring, sier Winkelmann.

Reventon kupé kom for to år siden i et svært begrenset opplag. Alt ble solgt med en gang. I fjor viste Lamborghini den ekstremt fine Estoque, men den er dessverre ikke satt i produksjon.

Hvor mange Reventon Roadster som blir produsert er ikke sikkert, men vi får håpe det blir flere enn én, som var det totale antallet Lamborghini sendte fra seg av Miura Roadster.