<b>SUPERLUKSUS:</b> Med den kommende Lagonda-modellen tar Aston Martin sikte på det aller øverste nivå av luksus, i konkurranse med blant annet Rolls-Royce. Foto: ASTON MARTIN
SUPERLUKSUS: Med den kommende Lagonda-modellen tar Aston Martin sikte på det aller øverste nivå av luksus, i konkurranse med blant annet Rolls-Royce. Foto: ASTON MARTINVis mer

Ny Lagonda!

Aston Martin bekreftet nylig at de skal gjenopplive Lagonda-navnet. Og det blir eksklusivt!

"Luksusbilen for fremtiden", sa Aston Martins toppsjef Ulrich Bez i forbindelse med at Aston Martin avduket en konseptbil med navnet Lagonda på bilutstillingen i Genève i 2009.

Publikums reaksjoner var langt fra overveldende positive, for å si det mildt, og det ble stille omkring Lagonda-satsingen. Den ganske klumpete crossover-stilen hadde tydeligvis vært en blindgate og Aston rygget ut igjen.

I stedet kommer Aston Martin sannsynligvis selv til å utvikle en luksus-SUV. Det er tydelig på at målet er å lage verdens beste luksusbil.

Mer om Aston Martin på DinSide

Lagonda kommer

Men nå har de sluppet to bilder og kommet med en uttalelse på sin hjemmeside, der de bekrefter at Lagonda skal frem i rampelyset igjen. Men denne gangen dreier det seg om en bil som er mye mer i tråd med merkets tradisjon. Det vi ser på profilbildet er helt klart en stor luksussedan med design inspirert av den forrige serieproduserte Lagondaen fra 70/80-tallet. Den var designet av William Towns, og ble berømt av flere årsaker, deriblant den spektakulære formgivningen, den vanvittig høye prisen og den notorisk upålitelige elektronikken.

Aston har de siste årene i stigende grad villet satse på eksklusivitet fremfor volum, noe som har gitt seg uttrykk i kreasjoner som for eksempel Rapide Bertone, vist i Genève i fjor.

GEDIGEN:Dette er Aston Martin Lagonda, designet av William Towns og i sin tid verdens dyreste bil. Den ble lansert i 1976. Foto: ASTON MARTIN Vis mer


Mindre outrert - like dyr?

Det ser ut til at det første elementet blir noe nedtonet på den nye Lagondaen, mens det siste burde kunne bli bortimot en saga blott med dagens teknologiske kompetanse hos den Gydon-baserte produsenten. Det midterste, derimot - et prisleie langt over det meste annet som ruller på veien - kan vi regne med vil gjelde også for nykommeren.

Jubileumsmodellen Aston Martin CC100 fra 2013 var en helt annen type bil og feiret sportsbiltradisjonene til den britiske produsenten.

Håndlaget

Marek Reichman er designdirektør hos Aston Martin og bekrefter at den nye Lagonda vil bli svært eksklusiv. Denne modellen skal bygges etter kundespesifikasjoner, og - dessverre for oss (?) - vil kun tilbys i Midt-Østen. Dette er sannsynligvis etter krav fra en eller flere bemidlede kunder. Bilen skal bygges for hånd ved det samme anlegget som produserte den sjeldne superbilen One-77 som ble produsert i 77 eksemplarer og utsolgt i løpet av 2011 og 2012.

ASTON-EKSKLUSIVT: Slik fortoner det seg når Aston pleier kundenes ego med spesiallaget bagasje. Her fra en Rapide S. Foto: ASTON MARTIN Vis mer