Megane kabriolet har relativt klassiske og elegante linjer
Megane kabriolet har relativt klassiske og elegante linjerVis mer

Ny kupé-kabriolet på plass

Renault Megane Coupé Cabriolet kommer med to motorer til Norge og begynner på 379.000 kroner.

Renault har flere år hatt en kabriolet i kompaktklassen. Nå er kabrioletutgaven av nyeste generasjon Megane på plass. Og som i forrige generasjon er det sammenleggbare taket fortsatt av den faste og harde sorten og med et betydelig innslag av glass. Det gir naturligvis et lyst og kanskje litt mer eksklusivt preg for de reisende.

Designmessig virker den nye bilen litt kraftigere og naturlig nok mer moderne. Vektmessig har den lagt på seg en god del, faktisk nærmere 200 kilo sammenlignet med forgjengeren. Rundt 1,5 tonn er likevel ikke mer enn biler flest i denne klassen veier.

1.4 TCe

Billigst blir en 1.4-liters turbomotor med 130 hestekrefter. Den koster altså fra 379.000 kroner. Dette motoralternativet skal klare 0-100 på 10,7 sekunder og bruke 0,73 liter bensin på blandet kjøring. CO2-utslippet er 169 gram.

Diesel og automat

Legger du 7.000 kroner ekstra på bordet får du en dieselmotor på 1,5 liter med 110 hestekrefter og 240 newtonmeter. Denne har da en automatisk girkasse med dobbelkløtsj, ved navn EDC, som standard. Denne er litt tregere og gjør 0-100 på 13,2 sekunder. Forbruket er imidlertid lavere og ligger på 0,50 liter per mil med et tilhørende CO2-utslipp på 130 gram.



Utstyr og garanti

Begge utgavene har Privilege utstyrsnivå som inkluderer ting som 17-tommers aluminiumsfelger, fartsholder, regnsensor og parkeringssensorer foran og bak.

Meganes kanskje sterkeste våpen mot konkurrentene er nok likevel fem års garanti, i likhet med Renaults andre personbilmodeller.

Når en bil som Audi A3 kabriolet koster fra 315.000 kroner, blir det nok likevel tøft for Renault å selge mange eksemplarer av denne nykommeren.

Renault Megane Coupé Cabriolet er allerede klar for bestilling.