Ny kupé fra Audi: A5 vintertestes i Nord-Sverige

Audi har de siste årene manglet en konkurrent til Mercedes CLK og BMW 3-serie kupé. I vår lanseres A5, basert på neste generasjon A4.

Bildene viser en relativt kraftig maskert A5 med store, takmonterte tusenmetere på vintertesting langt nord i Sverige. A5 virker stor for klassen, og vår kilde Automedia hevder at størrelsen ligger nærmere dagens A6 enn A4.

Motoren flyttes bakover

Teknisk sett er imidlertid A5 basert på kommende A4. Det betyr at A5 får ta del i en ny drivlinjelayout som skal sørge for at motoren er plassert vesentlig lenger bak enn i dagens Audier. Det betyr både jevnere vektfordelingen foran/bak, men også bedre vektplassering med tanke på at en større andel av vekten havner mellom frem- og bakakselen. Det borger for kvikkere styrerespons og mindre understyring.

Også som kabriolet

Vis mer

Ny kupé fra Audi: A5 vintertestes i Nord-Sverige

  1. Store bilder
Slik tror Automedia at A5 vil se ut. Bildet er manipulert. Vis mer


Selv om A5 er en helt ny bil, er det gjennom maskeringen mulig å skimte at formspråket ikke endres radikalt. Spesielt fronten synes å ha tydelige trekk fra dagens Audimodeller. I tillegg til en kupéversjon snakkes det også om en kabriolet med stofftak på et noe senere tidspunkt. A5 kupé offentliggjøres på Genéveutstillingen i mars. Salget begynner til høsten.

Kjente motorer

Motorutvalget kommer i følge Automedia til å bestå av motorer vi kjenner allerede i dag. Fra begynnelsen betyr det to V6’ere hvorav én går på bensin og den andre på diesel. Dieselmotoren er på 3,0 liter og yter i dag 233 hester. Bensinmotoren er en direkteinnsprøytet 3,2-liter på 255 hestekrefter. Med tanke på at BMW henter 272 hester fra sin treliter i dag, er det ikke utenkelig at Audi vil gjøre noen endringer for å øke effekten.

Mest krefter til bakhjulene

Girkassene vil også trolig være de samme som i dag. Det betyr vanlig manuell girkasse i tillegg til automat og trinnløse Multitronic. VAG-konsernets halvautomatiske DSG-kasse, S-tronic som Audi kaller den, vil trolig ikke tilbys da denne løsningen per i dag ikke er kompatibel med langsmontert motor. Quattro vil også bli tilgjengelig, og det er sannsynlig at Audi går for en 40/60-fordeling foran/bak av kreftene slik som i RS4 og Q7.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder