Ny krasjtest-skandale

Kinesiske Brilliance Europa-satsning BS6 mislyktes totalt i en kollisjonstest utført av tyske ADAC. Se bilder og video.

Den tyske bilistorganisasjonen ADAC, tilsvarende NAF i Norge, utfører fra tid til annen kollisjonstester av utvalgte modeller på det tyske og europeiske markedet.

Testen følger Euro Ncaps normer og er i så måte representativ og sammenlignbar med andre modeller testet etter disse.

Denne gangen var turen kommet til Brilliance BS6, det kinesiske merkets modell beregnet på det europeiske markedet.

  • Store bilder fra krasjtesten
  • Video fra kollisjonstesten:

  • Én av fem

    Og dommen var ikke nådig. Av fem mulige stjerne oppnådde BS6 kun én. Resultatet er katastrofalt for bilen som allerede er solgt i 350 eksemplarer i Tyskland.

    Importøren uttalte at utfallet ikke var tilfredsstillende og krevde omtest litt senere på sommeren. Inntil videre forblir Brilliance BS6 fortsatt i salg.

    Kollapset

    Vis mer

    Ny krasjtest-skandale

    1. Store bilder


    Krasjtesten avslørte at sikkerhetsstrukturen i BS6 var altfor svak og resultatet var at karosseriet mer eller mindre kollapset. A-stolpen knakk og ble trykt langt inn i kupeen, og rattet forskjøv seg også så kraftig til siden at det satte passasjerairbagen delvis ut av spill. Pedalsettet flyttet seg hele 32 centimeter nærmere føreren, mens dashbordet nøyde seg med 20 centimeter.

    Skandaløst

    Sammenlignet med de fleste andre biler på det europeiske markedet hvis kupeer er mer eller mindre uforandrede, er dette skandaløst. Så omfattende var skadene etter frontkrasjet mot den deformerbare barrieren i 64 km/t, at dørene ikke lot seg åpne med håndkraft.

    Liten overlevelsesmulighet

    Vis mer


    Heller ikke i sidekollisjonstesten imponerte BS6, snarere tvert i mot. Barrieren trykket døren så langt inn at skadene på førerens mage- og brystregion var omfattende. I realiteten vil overlevelsessjansen vært svært liten.

    For korte belter

    Barnesikkerheten ble med 30 av 49 poeng bedømt til noe bedre, men også her viser mellomklassesedanen svakhet. Setebeltene i baksetet er nemlig for korte til å feste en barnestol.

    Ikke nytt

    Brilliance BS6 er ikke den første kinesiske bilen som bokstavelig talt har gått på en smell i ADACs kollisjonstest. Også SUVen Jiangling Landwind strøk i en test for snaut to år siden.

    Ikke i Norge

    Per dags dato importeres ingen av disse bilene til Norge. Med så dårlige resultater i viktige kollisjonstester er det også lite trolig at de noen gang finner veien hit.

  • Se bildespesial

  • Video fra kollisjonstesten: