<b>STUTT OG BUTT:</b> EcoSport bærer preg av å være basert på samme plattform som Ford Fiesta. Det er en av de desidert minste SUV-ene i klassen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
STUTT OG BUTT: EcoSport bærer preg av å være basert på samme plattform som Ford Fiesta. Det er en av de desidert minste SUV-ene i klassen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Ny kompakt-SUV: Ford Ecosport

Vi fikk omsider testet den første gang i desember og nå blir den tilgjengelig for norske kunder.

En av de hurtigst voksende bilklassene i dag er de minste folkesuvene - biler som i størrelse plasserer seg mellom småbiler og kompaktbiler i Golf-klassen, og som samtidig er mer høyreiste.

De kalles gjerne crossovere og SUV-er litt om hverandre - begrepet SUV har i dag i vanlig språkbruk, i det minste i Europa, fått en adskillig videre betydning enn det opprinnelig hadde.

Vi omtalte den kommende Ford-modellen EcoSport allerede for fire år siden, da den ble avduket på bilmessen i New Delhi. Det ble senere på året annonsert at både den og den kommende store SUV-en, Edge, snart skulle komme på markedet hos oss. Så kom imidlertid utfordringene rundt fabrikkstengning i Belgia og dermed utsettelse av introduksjonen av nye Mondeo og det er først nå i år disse modellene omsider kommer på plass i Norge.

Da kommer Ford til gjengjeld til å kunne tilby hele tre crossovere/SUV-er her - EcoSport, Kuga og Edge.

Forhjulsdrevet

EcoSport blir ikke tilgjengelig med firehjulsdrift hos oss, på samme måte som flere andre SUV-er i denne klassen. For det meste selges disse med kun forhjulstrekk, slik som for eksempel Nissan Juke, Renault Captur og Peugeot 2008.

FIESTA-INSPIRERT: De deler plattform - og en del av interiøret. Det betyr at EcoSport ikke får det mest tidsriktige førermiljøet. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Startprisen er 236.000 kroner, hvilket i utgangspunktet virker relativt konkurransedyktig. For denne summen får man en EcoSport Trend med den prisbelønte 1.0-liters EcoBoost-motoren med 125 hestekrefter og en omfattende utstyrsliste.

Blant utstyrsdetaljene for Trend-modellen er DAB-radio, Ford SYNC, automatisk klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, kjøreecomputer, elektriske vinduer foran og bak, alarm og oppvarmet frontrute.

Les også: Våre SUV-tester - den store oversikten

Toppversjon til under 260.000

Ved å legge på 13.000 kroner får man utstyrsnivå Titanium, som dermed har en startpris på 249.000 kroner med EcoBoost-motoren med 125 hestekrefter. Titanium inneholder blant annet delskinnseter, nøkkelfritt system, 16-tommers lettmetallfelger og takrelinger – i tillegg til Trend-utstyret. Titanium er også tilgjengelig med 1.0 liters Ecoboost-motoren med 140 hestekrefter til 259.000 kroner.

Her i Dinside kjenner vi godt til begge disse moderne og kompakte motorene som både spreke og kultiverte fra våre erfaringer med dem.

Her kan du lese mer om SUV-er som finnes i dag til rimelig pris

- Med et friskt design og godt utstyrte modeller til konkurransedyktige priser, satser vi på å etablere EcoSport som et svært attraktivt alternativ i denne klassen, sier Geir Haugaard, markedsdirektør hos Ford Motor Norge.

- I tillegg kan vi tilby en gunstig utstyrsliste for den enkelte modellvariant og dertil kommer selvfølgelig også velkjente dynamiske kjøreegenskaper som er Fords varemerke.

HØY OG SÆR: Det går ikke an å si at Ford EcoSport ligner mye annet som går i trafikken - særlig ikke i den uvanlige gulfargen testbilen vår hadde. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Fin å kjøre

For vår del var vi noe mer moderate i vår bedømmelse av bilen da vi testkjørte den i desember, men vi berømmet også understellet og skrev blant annet:

Kjøreegenskaper er noe Ford vanligvis prioriterer høyt, og EcoSport skuffer ikke på det området. Fokuset er vridd mot det komfortable, men med et godt avstemt og tilpasset understell, akkurat slik det oppleves i Fiesta.

Les vår test av Ford EcoSport her!

- Salget av EcoSport i Europa økte med 50 prosent i 1. kvartal i år sammenlignet med 1. kvartal 2015, noe som ytterligere bidrar til optimisme for den minste av Fords SUV’er på det norske markedet, fastslår Haugaard.

Ford regner med at leveringen av EcoSport til norske kunder som bestiller nå kan starte i løpet av sommeren 2016.