Ny kompakt familiefrakter fra Peugeot

Forgjengeren 307 SW var en suksess. Derfor endrer man ikke oppskriften nevneverdig når etterfølgeren basert på nye 308 kommer.

«Resultatet er en bil som også har vokst drøye syv centimeter sammenlignet med forgjengeren 307 SW.»


308 SW er ikke noen fullblods fleksibil, men den har helt klart visse elementer hentet fra den etter hvert så populære bilklassen. Utvendig, og fra førerplassen, virker 308 SW som en relativt ordinær stasjonsvognutgave av 308. Men innvendig finner man likevel flere fleksible elementer som gjør livet lettere å leve for småbarnsfamilien.

Fleksibel

Vis mer

Ny kompakt familiefrakter fra Peugeot

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


Først og fremst gjelder det seteløsningene. For 308 SW er nemlig en syvseter, eller i alle fall en 5+2, dersom du bestiller en bakre seterad. De midterste sitteplassene består av tre individuelle seter som kan justeres både i lengde- og høyderetning. Dessuten kan du reorganisere setene ved å plukke ut og flytte de du eventuelt ikke har bruk for. Setene i midten kan om ønskelig for eksempel plasseres på tredje rad, uten at vi helt skjønner poenget med dette når stolene uansett er identiske. Dersom du ikke har bruk for tre rader, kan du enten legge de bakerste setene ned eller fjerne dem helt. Lasteflaten blir i førstnevnte fall flat.

Større

Hvordan har man så fått til dette i en såpass kompakt bil? For det første har man økt lengden med drøyt 22 centimeter sammenlignet med vanlige 308. 10 av disse ekstra centimeterne befinner seg mellom frem- og bakhjulene. I tillegg har overhenget bak økt. Resultatet er en bil som også har vokst drøye syv centimeter sammenlignet med forgjengeren 307 SW.

Lavere og bredere

Også høyden er større enn på en vanlige 308, nærmere bestemt snaut seks centimeter. Men i forhold til 307 SW har nykomlingen blitt om lag 13 millimeter lavere. Når bredden i tillegg har økt med over fem centimeter, burde dette gi 308 SW enda bedre kjøreegenskaper enn forgjengeren. Hvis Peugeots påstand om at den ikke står noe tilbake for vanlige 308 stemmer, har man i alle fall lykkes godt.

Glasstaket på plass

Designmessig har man distansert seg en smule både fra forgjengeren og opphavet 308, i alle fall et stykke bakover på bilen. Profilen, hekken og det store bakvinduet er unikt for 308 SW. Og apropos glass, Peugeots varemerke er selvsagt på plass også i denne bilen; et gigantisk glasstak på 1,68 kvadratmeter. Populært hos baksetepassasjerer i alle aldre.

Motorer

Vis mer


Motormessig blir det de samme maskinene som i vanlige 308 som må gjøre jobben. Det betyr fem bensinmotorer fra 95 til 175 hester og to dieselmotorer på enten 109 eller 136 hestekrefter. Av girkasser så blir både firetrinns automat, fem- og sekstrinns manuell og en elektronisk styrt sekstrinnskasse tilgjengelig.

Den sterkeste bensinmotoren finner forøvrig nå også veien til 308. Der får den navnet GT THP 175.

Peugeot 308 SW skal vises på bilutstillingen i Genève som åpner i begynnelsen av mars. Til Norge kommer den i august/september.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder