Ny kombikupé fra Mitsubishi

Den nye Lancer-familien erstatter både forrige Lancer, Carisma og Galant.

Siste generasjon Mitsubishi Lancer har nå vært på markedet i flere måneder og har skaffet merket en del nye kunder, men i et relativt begrenset antall da den kun har vært tilgjengelig som firedørs sedan.

Navnet er Sportback

Nå er imidlertid nye Lancer, som plasserer seg i mellomklassens nedre sjikt hva angår dimensjoner, også tilgjengelig som kombikupé. Sedanen heter Lancer Sports Sedan; femdørsversjonen har fått navnet Lancer Sportback.

Merke i fremgang

Mitsubishi har hatt en god del fremgang i Norge den seneste tiden, både med den smarte og fleksible lille Colt og særlig med SUVen Outlander som er en av de ledende bilene i sin klasse. Men i forhold til sine glansdager rundt årtusenskiftet, da merket herjet i mellomklassen med Lancer, Carisma og Galant, er det fortsatt en del vei å gå for den litt spesielle japanske bilprodusenten.

Skiller seg ut

Vis mer

Ny kombikupé fra Mitsubishi

  1. Bilder av Lancer Sportback
Vis mer


Mitsubishi håper at den nye Lancer-familien skal hjelpe dem videre på denne veien. Merket har en relativt ny og rasjonalisert produktfilosofi som bygger på global plattform, særegen design og "mye bil for pengene". Sånn sett kommer den nye Sportback-versjonen av Lancer og føyer seg inn i denne logikken med sitt tøffe frontparti og sin relativt bratte bakluke som man forbinder mer med kompaktklassen enn med mellomklassen. Slik sett minner bilen en god del om forrige generasjon Saab 9-3 kombi-kupé. Noen direkte sammenlignbar bil er det i dag vanskelig å finne på markedet, og det er nok til en viss grad fordi nye Lancer skal appellere både til kundegrupper som tidligere valgte Lancer (forrige generasjon), Carisma og Galant. Det blir en tøff jobb for nykommeren, men ikke umulig, da den bærer i seg elementer fra de tre nevnte modellene.

Mellomklassekombi

Med sin lengde på 459 centimeter plasserer Lancer Sportback seg blant de mindre mellomklassebilene, men er klart en størrelse over kombiene i kompaktklassen som Golf, Ford Focus, Toyota Auris og Peugeot 308. Lanceren er eksempelvis bare to centimeter kortere enn Opel Vectra og to centimeter lengre enn Skoda Octavia.

Fra 263.000

Vis mer


Prismessig fremstår den nye kombien fra Mitsubishi som ganske gunstig. særlig tatt i betraktning at merket, som er kjent for god driftssikkerhet, kan skilte med fem års garanti. I motsetning til Lancer sedan, som har en innstegsversjon med 1,5-litersmotor på 109 hestekrefter, kommer Sportback med en sprek 1,8-liter som yter 143 hester i grunn-utgave. Det er ikke noe å si på 263.000 kroner for denne, utstyrt som den er med syv kollisjonsputer, elektronisk antiskrens, alufelger, håndfrisystem (Bluetooth), automatisk klimaanlegg, konstantfartsholder og kjørecomputer. (Utstyrsnivå "Invite").

Mer luksuriøse versjoner

Med trinnløs variabel transmisjon (CVT) og med høyere utstyrsnivå (Intense og Instyle+), koster den fra 291.000 til 321.000 kroner, og sistnevnte kommer da med 18-tommers alufelger, multikommunikasjonssystem med navigasjon og 40 GB harddisk, skinnseter, bi-xenon hovedlys, svinglys og premium lydanlegg fra Rockford Fosgate.

Dieselversjon vil komme på et senere tidspunkt; vi venter på Mitsubishis nye 1,8-liters dieselmotor. For dem som venter på en ny stasjonsvogn henvises disse til... Outlander.

  • Se store bilder her!
  • Vi testet nylig nye Lancer 1.8/143 hk med CVT. Les testen her!