Ny kjempe-SUV fra Toyota

Om noen få måneder vil de første utgavene av Land Cruiser V8 rulle på norsk jord. Den norske importøren regner med å kunne tilby nykommeren i varebilutgave.

Dagens Land Cruiser 100, som kom på markedet i 1998 og som fikk ansiktsløftning i 2002, nærmer seg nå pensjonsalder med stormskritt. I disse dager lanseres nemlig etterfølgeren i Japan. Og den 24. oktober vil bilen få sin europeiske avdukning i "Russlands vindu mot vest"; St. Petersburg. Den norske importøren regner med at den nye kjempen er på plass her i landet på nyåret 2008.

"V8"

Vi var blant dem som trodde at neste generasjon Land Cruiser 100 ville få navnet Land Cruiser 200. Nå viser det seg imidlertid at Toyota har bestemt seg for å bruke betegnelsen Land Cruiser V8. Dermed blir "V8"-betegnelsen det eneste fonetiske skillet mellom nykommeren og den "lille" varianten, som kun heter "Land Cruiser".

Større

Vis mer

Ny kjempe-SUV fra Toyota

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Utgående Land Cruiser 100 Vis mer


Land Cruiser V8 blir hele 495 centimeter lang og 197 centimeter bred. Dermed vokser den med 6 centimeter i lengderetningen og 3 centimeter i bredden sammenlignet med utgående Land Cruiser 100 (489x184 cm). Høyden blir mellom 186,5 og 191 centimeter, avhengig av fjæringssystem.

Mange "verdensnyheter"

Ifølge pressemeldingen blir også nykommeren bygd på ramme. Firehjulsdriften er basert på en skikkelig torsendifferensial og vi regner som en selvfølge at bilen er utrustet med lavgirserie og skikkelig bakkeklaring.

I pressemeldingen skryter Toyota forøvrig av flere interessante terrengteknologier, blant annet Crawl Control, som ifølge Toyota er "world first". Denne teknologien skal styre både motorkraft og bremser slik at føreren ved ekstrem terrengkjøring kun skal trenge å konsentrere seg om å styre bilen. Crawl Control kommer dessverre kun i kombinasjon med bensinmotoren, som vi snart skal komme tilbake til.

En annen "world first" er 4-Wheel Active Heigt Control and Adaptive Variable Suspension, som sannsynligvis har som oppgave å sørge for at alle fire hjul til enhver tid har bakkekontakt ved utfordrende terrengkjøring.

I tillegg kommer "European first" Kinetic Dynamic Suspension System, som sørger for hydraulisk styring av stabilisator-stagene både foran og bak.

"14 kollisjonsputer"

Toyota opplyser også at Land Cruiser V8 vil få hele 14 kollisjonsputer. Kjenner vi Toyota rett, er dette en sannhet med modifikasjoner. Mens alle andre bilprodusenter nøyer seg med å regne antall hodekollisjonsputer som to, uansett hvor mange seterader de skulle dekke, har nemlig Toyota for vane å "dele opp" hodekollisjonsputene. Toyota ender dermed opp med inflatoriske kollisjonspute-tall. (Toyotas kollisjonspute-bløff).

4.5 D-4D V8

Som navnet tilsier, vil Land Cruiser V8 kun bli levert med V8-motorer. Den mest interessante motoren, sett fra norsk avgiftsperspektiv, blir dieselutgaven, som har et slagvolum på 4.5 liter. Denne utvikler moderate 286 hestekrefter ved 3.600 o/min og 650 Nm ved 1.600. Til sammenligning kan det nevnes at Audis nye 4,2-liters V8-diesel produserer 326 hestekrefter og 760 Nm. Selv Ford-konsernets 3,6-liters V8-diesel produserer 272 hestekrefter og 640 Nm.

Fremskritt

Sammenlignet med den 4,2-litere store rekkesekseren i dagens Land Cruiser 100, er imidlertid den nye V8-motren et stort fremskritt med henblikk på effekt og dreiemoment. Den utgående motoren yter kun 204 hestekrefter og 430 Nm, noe som gir en 0 til 100-tid på 13,1 sekunder. Dessverre har Toyota foreløpig ikke oppgitt akselerasjonstall for sin nye modell. Det de derimot oppgir, er et blandet forbruk på 1,02 liter per mil, en forbedring på 0,02 sammenlignet med dagens utgave.

4.7 VVT-i V8

Den som vil ha de råeste terrengegenskapene må imidlertid velge bensinalternativet, som har 4,7 liter slagvolum. Denne motoren yter moderate 288 hestekrefter ved 5.400 o/min og 445 Nm ved 3.400 omdreininger, noe som også fremstår som svakt sammenlignet med europeiske motorer. Her er forbruket 1,44 liter per mil, noe som skal være en forbedring på 12 prosent.

Bensinalternativet må forøvrig klare seg med en femtrinns automatgirkasse, mens dieselvarianten får en sekstrinns-variant. Manuell girkasse er ifølge importøren ikke aktuelt.

Sannsynligvis varebil

Importøren regner med at syvseteren Land Cruiser V8 vil klare de særnorske varebil-kravene og antyder en pris på mellom 800.000 og 900.000 for varebilutgaven med dieselmotor. Som personbil vil dieselutgaven komme på rundt 1,5 millioner kroner. Grunnet høyere CO2-utslipp blir bensinutgaven enda dyrere.

Land Cruiser V8 vil bli lansert i det norske markedet på nyåret 2008.

  • Store bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Lexus varsler ny Land Cruiser
  • TEST: Toyota Land Cruiser GX D-4D aut
  • I Afrika med Toyota Land Cruiser
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder