Foto: Saab
Foto: SaabVis mer

Ny kjempe-stasjonsvogn

Her er det første offisielle bildet av Saabs nye, store stasjonsvogn.

Høsten 2009, midt i den vanskeligste perioden i merkets historie, presenterte Saab sitt nye flaggskip, annen generasjon 9-5, med brask og bram og den store bilen kom i produksjon som sedan i 2010, da den litt småsære svenske bilprodusenten var blitt reddet fra undergangen av nederlandske Spyker.

På tide

Det var da også på høy tid - forgjengeren hadde holdt det gående i over 12 år og dermed så å si overlevd to generasjoner av de viktigste konkurrentene. Bilen er blitt godt mottatt, men - særlig på våre breddegrader - ventet mange på stasjonsvognen. Stasjonsvognutgaven utgjorde verden over cirka halvparten av alt 9-5-salget, og dominerte stort her i Norge.

Utvilsomt Saab

Nå er det første bilde av nye 9-5 stasjonsvogn vist. Vi får også vite mer om bilen. Designen er tydelig Aero-X-inspirert og ganske dristig. Bilen vil i hvertfall skille seg ut blant mer konvensjonelle tyske konkurrenter og den Saab-typiske hockeykølle-C-stolpen samt den typiske designen på overgangen bakvindu/sideruter gjør at den store doningen er lett gjenkjennelig som en Saab.

Les her om Norges-lanseringen av nye 9-5.

Praktisk

SAAB 9-5: Her som sedan, nå også som stasjonsvogn. Foto: Knut Moberg Vis mer


Den nye stasjonsvognen kommer naturligvis med alle de praktiske løsninger som etterhvert har dukket opp på moderne, store biler av denne typen, som todelt gulv, variasjonsmuligheter med et innvendig U-formet skinnesystem, trau under mellomgulv for vått og skittent utstyr og så videre. Utvendig er bilen diger - en riktig kjempe av en stasjonsvogn, men innvendig er målene mer "normale". Bagasjerommet oppgis til 527 liter med baksetene (som kan felles ned i forholdet 60/40) i bruk og 1.600 liter med nedfelte bakseter. Dette er romslig, men gjør ikke bilen til noen klasseleder på dette feltet - eksempelvis kan Mercedes E-klasse skilte med hele 695 liter respektive nesten to kubikkmeter.

Samme motorer

Når det gjelder motorer, får stasjonsvognen de samme turboladede maskinene under panseret som sedanen er tilgodesett med. Saab opplyser at det er blitt arbeidet spesielt med å hindre økning i nivået på vibrasjons- og resonanselyder i forhold til sedanutgaven.l

Bilen skal ha sin publikumsdebut på bilutstillingen i Genève tidlig i mars.

Ordrebøkene for nye Saab 9-5 SportCombi åpnes i mars, men kundene må være tålmodige helt til september før de kan sette seg inn i sin nye bil.