Ny kjempe-pickup fra Toyota

Toyota fortsetter sin satsning på Tundra i USA. Dette er japans svar på Dodge Ram, Chevrolet Silverado og Ford F-serie.

Toyota Tundra utvikles i USA og bygges på anlegg i Texas og Indiana. Den kommer i 31 modellvarianter, tre karosserier, tre akselavstander, tre motorer, tre utstyrsnivåer og valget mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift.

På Toyotas pressekonferanse i Detroit ble det lansert en superutgave av nye Tundra, en CrewMax med bakseter som kan justeres frem og tilbake, og hvor det til og med er mulig å legge ned ryggen. I tillegg skal innvendig plass være svært raus i denne bilen.

Motorer

Vis mer

Ny kjempe-pickup fra Toyota

  1. Store bilder
Vis mer


Motorutvalget inneholder en V6er og to V8-motorer. Toppmotoriseringen er en 5,7-liters V8-motor med 381 hestekrefter og 543 newtonmeter. Mellomste motoralternativ er en 4,7-liters V8er med 271 hestekrefter og 424 newtonmeter. Minstemann i serien er en 4-liters V6er med 236 hestekrefter og 360 newtonmeter. Alle modeller kommer med elektronisk stabilitetskontroll som standardutstyr. På Toyota-modeller heter det VSC.

Akselavstanden på bilen strekker seg fra 3,2 meter, via 3,7 meter, til 4,2 meter på den største modellen. Lasteplanet er 2 meter langt ("standard bed"), mens såkaldt "long bed" har en lengde på 2,5 meter. CrewMax har et lasteplan på 1,67 meter.

Bilene er rikholdig utstyrt og ser forholdsvis eksklusive ut.

Til Norge?

Toyota-importøren i Norge kommer ikke til å røre denne bilen, men andre aktører/parallellimportører jobber med å få Tundra til Norge. Foreløpig er det bare Wagen her i Oslo som markedsfører bilen, og de regner med å selge en god del av dem i løpet av året som varebil klasse 2. De regner også med at mange vil gå for den største motoren med konvertering til gassdrift. Med det første er det ikke aktuelt med dieselmotor i Tundra.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder