<b>GRØNT PÅ TANKEN:</b> Her fyller Gründer og daglig leder Geir Harald Ingeborgrud fra ECO-1 den første tanken med fornybar (CO2-nøytral) diesel, av typen 2G Polar, på en diesel-hybrid Peugeot 508 RXH. Pris per liter er 11 kroner og forbruket skal forbli uendret mens bilens ytelser forbedres.  Foto: KNUT MOBERG
GRØNT PÅ TANKEN: Her fyller Gründer og daglig leder Geir Harald Ingeborgrud fra ECO-1 den første tanken med fornybar (CO2-nøytral) diesel, av typen 2G Polar, på en diesel-hybrid Peugeot 508 RXH. Pris per liter er 11 kroner og forbruket skal forbli uendret mens bilens ytelser forbedres. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Ny kjede med fornybar diesel

Nå lanseres en drivstoffkjede hvor man skal få diesel basert på fornybar biomasse.

I kjølvannet av «dieselkrisen» som nylig toppet seg med Volkswagen-skandalen, har stadig flere stilt spørsmålstegn ved fremtiden til dieseldrevne biler.

I Norge ble det nylig også solgt flere bensin enn dieselbiler, etter at sistnevnte har hatt bortimot kontinuerlig nedgang siden det første gang ble snakk om mulig forbud mot kjøring av dieselbiler i byene.

Nå kommer imidlertid initiativet som kan gi dieselbilene en lysere og mer miljøvennlig fremtid.

Det dreier seg om et drivstoff alle dieselbiler kan bruke, men som gir fornybar energi i form av biomassebasert syntetisk diesel. Den nye dieselen går under navnet 2G Polar, produseres i Finland av Neste Oil, og introduseres nå i Norge til bruk i personbiler.

Rimelig, klimanøytral og gode kuldeegenskaper!

Det nye drivstoffet har nemlig blitt konkurransedyktig på pris (det loves 11 kroner per liter), takket være fjerning av veiavgiften for denne typen drivstoff.

Den nye dieselen presenteres som klimanøytral og skal dessuten ha bedre kuldeegenskaper enn tradisjonell diesel, samtidig som den gir lavere lokale utslipp og gir bilen bedre ytelser. Bruk av 2G Polar skal redusere globale klimagassutslipp og samtidig bidra til reduksjon av lokal luftforurensning, spesielt partikkelutslipp og NOx.

Men er det for godt til å være sant?

Det skulle man kanskje tro, men nå er det i hvert fall på plass i Norge, etter tidligere å ha blitt omsatt i Tyskland, Østerrike, Finland og i USA.

Les også: Er diesel fortsatt et problem om vinteren?

FØRSTE DRIVSTOFFSTASJON I NORGE: Eco-1 skal bli vanligere å se langs norske veier etterhvert, går det som distributøren ønsker. Denne stasjonen flyttes i skrivende stund til Asker, der utrullingen starter. Det skal etter planen stå klar 10 - 20 slike 2G-Polar-stasjoner klare på østlandet i løpet av de neste seks månedene. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Gründere med suksess


Eco-1, et firma som er spesialisert i fornybar energi og ble kåret til Årets Gaselle av Dagens Næringsliv i 2013. Nylig annonserte de at de lanserer en kjede med fornybar diesel-stasjoner 2G Polar i Norge.

8. oktober ble den offisielle innvielsen foretatt i Oslo. Dinside var selvsagt tilstede og vi kunne konstatere at nykommeren ble lagt merke til.

- En stor dag

- Dette er en stor dag, uttalte Zero-leder Marius Holm til de fremmøtte mediene. Holm mener innføringen av drivstoff basert på fornybar biomasse er et bidrag til det grønne skiftet som går i riktig retning, og at dette bør gis oppmuntring gjennom avgiftsfordeler.

- Men gulrot vil ikke være nok i lengden, sier Holm, - Myndighetene vil også måtte ty til avgiftsøkninger på fossilt drivstoff for å fremskynde overgangen til fornybare energikilder.

Vi blir raskt tatt i rette når vi spør ansvarlig for stasjonssatsingen hos Eco-1, Thomas Steenbuch Tharaldsen, om perspektivene for denne typen biodiesel i Norge - særlig nå i kjølvannet av diesel-krisene den siste tiden.

- Dette er ikke bio-diesel, presiserer Tharaldsen. Det dreier seg om fornybar, syntetisk diesel basert på biomasse. Produktet inneholder ikke biodiesel.

Les også: Audi lager diesel av CO2

- Vi vil få en slutt på dårlig luft i byene og fossilt drivstoff på biltanken. Nå gir vi vanlige bilister et grønt valg de burde fått for lenge siden, sier Tharaldsen i pressemeldingen der satsingen blir presentert.

VW-leder: - At diesel er verre for luftkvaliteten, er tøv.

KLIPPER SNOR: Her innvier Venstres nestleder, Ola Elvestuen, formelt den første drivstoffstasjonen av merket Eco-1 som skal distribuere fornybar diesel som i tillegg har lavere utslipp av lokalt skadelige avgasser. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Elvestuen var etter åpningen fornøyd med å ha kunnet presentere introduksjonen av en ny, grønn aktør og gjentok tidligere uttalelser om at myndighetene har som mål at det alltid skal være lønnsomt for forbrukeren å velge løsninger basert på fornybar energi.

Syntetisk

I motsetning til «fossil» diesel og biodiesel, dreier det seg altså om et drivstoff som er fremstilt syntetisk. 2G Polar-diesel er ifølge Eco-1, som er importør og distributør i Norge, blandbar med fossil diesel, bærekraftssertifisert og kan vise til stor reduksjon av lokale utslipp av sot og partikler og en viss reduksjon av nitrogenoksider - nettopp de bestanddelene av tradisjonell dieselforurensning som skaper lokale helseproblemer.

I tillegg lover Eco-1 mer kraft og moment i motoren ved bruk av 2G Polar, bedre
funksjon på de kaldeste vinterdagene, bedre forbrenning takket være høyere cetan-tall (tilsvarende oktan for diesel), og redusert grad av avleiringer og sot.

Det at den i egenskap av å være basert på raffinert biodrivstoff kan anses som klimanøytral CO2 er imidlertid hovedargumentet for avgiftsgrunnlaget, og det som gjør det mulig å selge 2G Polar på privatmarkedet.

Utrullingen starter på Østlandet og de første stasjonene blir nå utplassert i Asker. Kommunen er ifølge Eco-1 en foregangskommune innen miljøspørsmål, og ønsker at innbyggere og egen driftsorganisasjon får tilgang til å bruke fornybar diesel. Asker kommune har allerede benyttet 2G Polar på egne kjøretøy, i en periode, som del av sin miljøsatsing.

Vi kommer til å følge nøye med på fortsettelsen av det som, hvis ambisjonsnivået til aktørene realiseres, kan bli redningen for diesel i fremtiden.